Opettajien käsitykset sukupuolitietoisesta opetuksesta ja sukupuolen moninaisuudesta perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen keskiössä oli sukupuolitietoinen opetus sekä sukupuolen moninaisuuden huomioiminen opetuksessa osana uudistettua perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millainen pohjatietämys alakoulun opettajilla oli sukupuolitietoisesta opetuksesta ja sukupuolen moninaisuuden huomioimisesta uuden opetussuunnitelman astuessa voimaan syksyllä 2016, sekä millaisia mielipiteitä opettajilla oli opetussuunnitelman uudistusten hyödyllisyydestä koskien sukupuolitietoista opetusta sekä sukupuolen moninaisuuden huomioimista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka opettajat toteuttavat sukupuolitietoista opetusta ja huomioivat sukupuolen moninaisuuden opetuksessaan.
Tutkimus toteutettiin nettipohjaisena kyselytutkimuksena loppukeväästä 2017, johon vastasi 62 alakoulun opettajaa. Keskeisinä tuloksina voidaan nostaa esille, että opetussuunnitelman velvoitteesta lähestymistavaltaan sukupuolitietoiseen opetukseen huolimatta, on opetus edelleen hyvin sukupuolineutraalia, eikä sukupuolitietoiselle
opetukselle katsotut kriteerit täyty luokkahuonearjessa. Suuri osa opettajista kokeekin, ettei omaa sukupuolitietoisesta opetuksesta tai sukupuolen moninaisuudesta tarpeeksi tietoa toteuttaakseen opetussuunnitelman velvoitteita. Tutkimustulosten perusteella
voidaan todeta, että sukupuolten tasa-arvoa rakentaakseen ja sukupuolivähemmistöjen hyvinvointia tukeakseen perusopetuksen tulee olla aidosti sukupuolitietoista, joka vaatii opettajilta laajempaa tietoa ja ymmärrystä yhteiskunnan segregaatiota luovista rakenteista. Erityisesti huomiota tulisi tulevaisuudessa kiinnittää koulujen tasa-arvosuunnitelmien laadintaan, opettajankoulutukseen sekä opettajien
täydennyskoulutukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ... -
"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan ... -
Navigointia terveydenhuollossa : sukupuolivähemmistöjen kokemuksia yleisestä terveydenhuollosta ja sukupuolen korjausprosessista
Loponen, Ida (2021)Sukupuolivähemmistöt ovat marginalisoitu ihmisryhmä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia sukupuolivähemmistöillä on sukupuolen korjausprosessista ja muusta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.