S2-lukija tulkitsijana selkomukautetun kaunokirjallisuuden lukupiirissä
Kastari, M. (2020). S2-lukija tulkitsijana selkomukautetun kaunokirjallisuuden lukupiirissä. In H. Paulasto, & S. Pöyhönen (Eds.), Kieli ja taide - soveltavan kielentutkimuksen ja taiteen risteämiä (pp. 84-107). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 12. https://doi.org/10.30660/afinla.84900
Published in
AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksiaAuthors
Date
2020Copyright
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2020
This article discusses reading circles of adult Finnish as a second language (L2) readers. The books that were read and discussed in the circles were easy-to-read fiction. The study focuses on how the readers interpret what they read and what kind of support they need for their interpretations. The analysis utilizes the concept of scaffolding, used in socio-cultural learning theory. The readers’ reading stances vary from what is literally said in the text to creating their own interpretations of the hidden meanings of the text. The latter are not very common in the reading circles, although many participants express a wish to create and discuss interpretations too. The analysis shows that interpretations can emerge if the participants are scaffolded in the reading circle by the teacher and other readers. The study thus provides useful information for designing reading circles in adult language education.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-70-0Is part of publication
Kieli ja taide - soveltavan kielentutkimuksen ja taiteen risteämiäISSN Search the Publication Forum
1798-7822Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/issue/view/6269Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35865311
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa
Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ... -
Selkokirjat lukuinnon herättäjinä? : selkokielinen kaunokirjallisuus suomi toisena kielenä -opetuksessa
Kakko, Miina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Lukuelämykset kuuluvat jokaiselle lukijalle, ja sen vuoksi onkin tärkeää, että jokainen löytää itselleen niin kielellisesti kuin sisällöllisesti sopivaa luettavaa. Jyväskylän yliopistoon tekemässäni maisterintutkielmassa ... -
Miksi ja miten käyttää selkokirjallisuutta S2-opetuksessa?
Kastari, Mervi (Tampereen seudun S2-opettajat ry., 2020)S2 merkitsee suomea toisena kielenä. Monet sen käyttäjät ovat maahanmuuttajia. S2-lukijat ovatkin eräs merkittävä selkokirjallisuuden lukijaryhmä. Myös kielenopetuksessa monet opettajat suosivat selkokirjallisuutta, sillä ... -
Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
Kilponen, Karoliina (2016)Maisterintutkielmassani tutkin, miten S2-oppijoiden sanavarasto kehittyy kaunokirjallisuutta lukemalla. Sanasto jää usein kielenopetuksessa sivurooliin, vaikka suppeaa sanavarastoa pidetään sekä kielen oppimisen että ... -
Faktasta aineksia selkokirjailijan työpäiväkirjaan : historiallisen miljöön ja henkilöhahmojen suunnittelu selkotarinaan
Knuuttila, Sanna-Leena (2019)Tämä tutkimus pohjautuu selkokieleen. Selkokieli on suomen kielen muoto. Se on yleiskieltä helpompaa suomen kieltä, jossa sanat, sisältö ja rakenne ovat selkeytettyjä, helpommin ymmärrettäviä. Selkokielestä hyötyvät henkilöt, ...