University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä

Icon
1.1 Mb

Authors
Can, Jasemin
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Varhaiskasvatuksen toiminta perustuu erilaisille kulttuurisille ja sosiaalisille käytännöille, jotka muodostavat erityisen tilan tiettyyn kontekstiin kollektiivisten sekä yksilöllisten tulkintojen kautta. Lisäksi päiväkotiin rakentuu suhteita toimijoiden välille, jotka määrittelevät lasten sekä aikuisten paikkoja arjen tilanteissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa ohjatun toiminnan käytännöistä ja siellä rakentuvista suhteista, joiden kautta lasten toimijuuden ymmärretään rakentuvan ohjatun toiminnan kentällä. Aineistonkeruu toteutettiin yhden varhaiskasvatusyksikön ohjattuja toimintahetkiä etnografisesti havainnoiden sekä näitä hetkiä videokuvaamalla. Tutkimuskohteina olivat lapset, aikuiset sekä heidän sosiaalinen toimintansa ja suhteet ohjatuissa toimintahetkissä. Lisäksi aineistoa kerättiin lapsia sekä aikuisia haastatellen. Aineisto analysoitiin kenttäanalyysin mukaan, jossa hyödynnettiin osittain teoriaohjaavaa analyysia. Tutkimuksessa on hyödynnetty laajasti ranskalaisen Pierre Bourdieun keskeisimpiä käsitteitä ja filosofista ajattelua. Tutkimustulokset osoittivat, että ohjatun toiminnan kenttä muodostuu toiminnallisten osuuksien sekä ohjatun keskustelun käytänteistä, joita tulkitsemalla lapset ja aikuiset osallistuvat pedagogisesti ohjattuihin toimintahetkiin. Lapset tarvitsivat osallistuakseen käytäntöihin kahdenlaisia resursseja, jotka muuttuivat toiminnallisissa osuuksissa taitopääomaksi sekä ohjatuissa keskusteluissa keskustelupääomaksi. Pääomien käyttö tuki lasten osallistumista ja niiden muuttuessa symboliseksi pääomaksi heille kertyi myös valtaa osallistua kenttää koskeviin määrittelyihin ja muuttaa sen toimintaa. Lasten toimijuus rakentui käytänteiden, subjektiivisten tulkintojen sekä pääomien kautta relaatiossa kentän muihin toimijoihin. ...
Keywords
Bourdieu kenttä pääoma toimijuus päiväkodit varhaiskasvatus etnografia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084032

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus 

    Varis, Eveliina (2020)
    Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa ...
  • Toimijuuden rakentaminen ja rakentuminen ylivilkkaiden ja tarkkaamattomien lasten äitien ryhmäohjauksessa : "Niin metsä vastaa ku sinne huudetaan, niin kyllä on monta kertaa tullu mieleen" 

    Lajunen, Kaija (2007)
  • Kuntosalikentän dynamiikka ilmenee sen struktuurin muodossa ja toisilleen vastakkaisten voimien asymmetriassa 

    Järvenpää, Hannes (2020)
    Tämä tutkimus tarkastelee Jyväskylän yliopisto-opiskelijoiden kuntosaliharjoittelun motiiveja ja tapoja, joilla opiskelijat määrittelevät kuntosaliharjoittelun legitiimejä käytäntöjä. Tutkimus suhteuttaa kuvauksia Pierre ...
  • Lasten kentät ja pääomat : osallistuminen ja eriarvoisuuksien rakentuminen päiväkodissa 

    Vuorisalo, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana 

    Hellstén, Venla (2022)
    Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre