University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla

Thumbnail
View/Open
452.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laiho, Saara |
Loponen, Jutta
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja oppilaan välisiä kysymys-vastaus-palaute -ketjuja eli IRF-ketjuja ensimmäisen luokan äidinkielen oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli erityisesti IRF-ketjun kolmas osa, opettajan palaute. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista palautetta luokanopettajat antavat suullisesti, kun oppilaan antama vastaus ei vastaa opettajan ennakko-odotusta. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -seurantatutkimusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui 44 opettajan äidinkielen oppitunnin videotallenteista. Videotallenteet litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla luokittelemalla aineisto. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisin opettajan palautetapa oli keskusteluketjun päättävä, kun oppilaan vastaus ei vastannut opettajan ennakko-odotuksia. Tulos oli samanlainen riippumatta siitä, oliko opettaja aloittanut keskusteluketjun suljetulla tai avoimella kysymyksellä. Aiempien tutkimustulosten varjolla, tämän tutkimuksen merkittävä löydös oli palautetapa, joissa opettaja ei antanut mitään palautetta oppilaalle, kun vastaus ei vastannut opettajan ennakko-odotuksia. Tutkimuksen tulokset viittasivat vahvasti siihen, etteivät opettajat lähde työstämään suullisessa palautteessa tarkemmin oppilaan vastausta, joka on opettajan ennakko-odotusten vastainen. Tämän tutkimuksen taustalla on tarve saavuttaa tietoa opettajien antamasta suullisesta palautteesta ja näin kehittää opettajien kykyjä dialogisen opetuksen toteuttamiseksi. ...
Keywords
kysymys-vastaus-palaute -ketju (IRF-ketju) vuorovaikutus opettajat palaute oppilaat luokanopettajat dialogisuus oppitunnit äidinkieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182994

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla 

    Lukinmaa, Meeri; Mulari, Hanna (2021)
    Pro gradu tutkielmassamme ‘Opettajan antama palaute ja taustalla vaikuttava stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla’ tarkastellaan vähän, keskimääräisesti ja paljon stressaantuneiden opettajien antamaa suullista palautetta ...
  • Opettajien roolien näkyminen oppilaiden oma-aloitteisuuden kautta : mitä oppilaan oma-aloitteisuus kertoo opettajan roolista? 

    Sahinaho, Arja (2007)
  • Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä 

    Kanerva, Sanna (2022)
    Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ...
  • Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa 

    Nieminen, Juha; Vienola, Tero (2013)
    Nieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s. Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia ...
  • Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen 

    Nyholm, Anna-Mari (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre