Yritysjärjestelmät SaaS-palveluna : näkemyksiä liiketoimintakriittisistä tietojärjestelmistä pilvessä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pilvipalvelut ovat yleistyneet tietojärjestelmien tuottamismuotona, näiden osuus on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Pilvipalvelut tarjoavat useita etuja asiakkaan näkökulmasta, kuten skaalautuvat resurssit, jatkuvat päivitykset ja joustavan lisensoinnin. Vaikka yritykset hyödyntävät pilvipalveluita monessa toiminnassaan, ovat näiden ydinliiketoiminnan kriittisimmät järjestelmät vielä valtaosin perinteisiä on-premise järjestelmiä. Tämän tutkielman aiheena on yritysten kokemukset software-as-a-service mallin pilvipalveluista, sekä näkemykset liiketoimintakriittisten siirtämisestä pilveen.
Tutkielma alustaa aihetta laajalla kirjallisuuskatsauksella, joka selvittää perinteisiä on-premise järjestelmiä, erilaisia pilvipalveluiden muotoja, sekä pilvipalveluun siirtymistä. Empiirinen osuus on toteutettu haastattelemalla kuuden yrityksen edustajaa. Kaikilla haastatelluilla oli pitkä kokemus yritysten liiketoimintakriittisten järjestelmien tarpeista, sekä kokemusta tuoreiden pilvipalveluiden käytöstä yritysten tukitoiminnoissa. Tutkielman tuloksissa esiintyi yritysten vaihtelevia tarpeita ja kokemuksia pilvipalveluista. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että yritykset eivät ole vielä valmiita siirtämään ydinjärjestelmiään pilveen. Pilven kypsyysastetta ei nähty vielä riittävänä liiketoimintakriittisten sovellusten kannalta.
...
Cloud services have become more common as a form of production of information systems, while their share has grown strongly over the past decade. Cloud services offer several benefits from the customers perspective, such as scalable resources, continuous updates, and flexible licensing. Although companies leverage cloud services in many of their operations, the most mission-critical systems in their core business are still typically on-premise systems. The topic of this thesis is in companies' experiences of software-as-a-service model cloud services, as well as views on moving business-critical systems to the cloud.
The thesis introduces the topic with an extensive literature review that explores traditional on-premise systems, different forms of cloud services, and the transition to cloud services. The empirical part has been carried out by interviewing representatives of six companies. All interviewees had extensive experience with the needs of business-critical systems, as well as experience with the use of modern cloud services in corporate support functions. The results of the thesis reflected the varying needs and experiences of companies with cloud services. The results provided indications that companies are not yet ready to move their core systems to the cloud. The degree of cloud maturity was not yet seen as sufficient for business-critical applications.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Software as a Service -ohjelmistot pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Software as a Service -ohjelmistoja eli pilviohjelmistoja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään ... -
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013) -
A valued partner or a mere support function : the role of marketing in Software-as-a-Service SMEs
Pakarinen, Riikka (2017)Ohjelmistoala on läpikäynyt valtavia muutoksia 2000-luvulla uusien teknologisten innovaatioiden syntyessä ja levitessä kiihtyvällä tahdilla. Pilvipalvelu on yksi tunnetuimmista innovaatioista ja kuvaa internetissä tapahtuvaa ... -
Agile logic for SaaS implementation : Capitalizing on marketing automation software in a start-up
Mero, Joel; Leinonen, Miira; Makkonen, Hannu; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2022)The emergence of Software-as-a-Service (SaaS) has facilitated agile technology implementation that focuses on iterative adaptations via learning by doing rather than the realization of a predesigned implementation plan. ... -
Customer retention in software-as-a-service business
Kingelin, Janita (2020)Software-as-a-Service (SaaS) liiketoimintamallit yleistyvät kiihtyvää vauhtia, kun pilvipohjaisten palvelujen kysyntä kasvaa digitalisoituvissa organisaatioissa. SaaS liiketoiminnalle haasteita aiheuttaa sen tyypillinen ...