"Se on minun tapa toimia, minun tapa opettaa" : ulkona opettamisen lähtökohtina luontosuhde ja toiminnallisuus
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen on ulkona opettavien opettajien luontosuhde ja minkä he kokevat ulkona opettamisessa merkitykselliseksi. Tarkoituksenamme on ymmärtää sekä tulkita ulkona opettavien opettajien luontosuhdetta ja niitä asioita, joita he kokevat ulkona opettamisessa merkitykselliseksi. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka metodisena lähestymistapana on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Aineisto on kerätty puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksen aineisto koostuu kuuden opettajan haastatteluista. Aineisto analysoidaan luokittelemalla se teemoihin ja merkityskokonaisuuksiin. Tutkimus osoittaa, että ulkona opettavilla opettajilla on vahva luontosuhde. He haluavat ulkona opettamisen kautta luoda myös oppilaille vahvistuvan luontosuhteen. Tämän lisäksi toiminnallisuus ja elämyksellisyys koetaan merkityksellisiksi asioiksi ulkona opettamisessa. Opettajat kokevat, että erilaiset oppijat hyötyivät ulkona oppimisesta ja se vaikuttaa positiivisesti oppilaiden opiskelumotivaatioon. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ulkona oppimisella ja opettamisella on merkittäviä vaikutuksia opettajan ja oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Oppilaiden oppimisen ilo vahvistuu ja eri oppimistyylit pääsevät tasapuolisemmin käyttöön. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että ulkona opettamisen määrää perusopetuksessa tulee lisätä. Kuntien ja kaupunkien tulisikin panostaa resursseja opettajien lisäkoulutukseen ja materiaalipankkien tekemiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Luonto oppimisympäristönä : oppilaiden kokemuksia ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta
Yli-Hukka, Miia (2023)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada opettajana jonkinlainen käsitys siitä, minkälainen kokemus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.