University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

IT-palvelutuotannon häiriöiden aiheuttajat ja palvelun laadun kehittäminen

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kinnunen, Mari
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Hyödynnämme tietojärjestelmiä laaja-alaisesti niin työssä kuin vapaa-ajallamme. Tietojärjestelmien merkityksen kasvaessa niiden kohtaamat suunnittelemattomat palvelukatkot muodostuvat entistä häiritsevämmiksi tekijöiksi. Palvelukatkojen esiintymisen syyt toimivat tämän tutkielman motivaationa, se keskittyy tutkimaan mitkä tekijät aiheuttavat palvelukatkoja tämän päivän tietojärjestelmissä. Tässä tutkielmassa peilataan myös palveluiden hallintaan ja kehittämiseen tarjolla olevia eri viitekehyksiä, jotka kuvaavat alan parhaita käytäntöjä erilaisten yleisten tarpeiden täyttämiseksi. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisilla menetelmillä. Teoriaosuus on tässä keskittynyt kartoittamaan aikaisempia tieteellisiä tutkimuksia IT-palveluiden hallinasta, tietojärjestelmien laadusta ja suunnittelemattomista palvelukatkoista. Empiirinen osuus toteutettiin keräämällä arkistoitua aineistoa usealta eri organisaatiolta, johon oli dokumentoitu todellisia tietojärjestelmien tuotantoympäristöissä kohdattuja palvelukatkoja. Tutkimustulokset viitaavat tiettyihin puutteisiin sekä tietojärjestelmien palvelutuotannossa, että näiden pohjalla olevassa infrastruktuurissa. Eräät yleiset virhetilanteet selittivät valtaosan havaituista palvelukatkoista, etenkin näiden juurisyitä korjaamalla voidaan mahdollisesti saavuttaa helppoja voittoja palvelutuotannon laadun parantamisessa. Tietojärjestelmän palvelutuotannon kokonaisvaltaiseen laatuun vaikuttaa joka tapauksessa useita tekijöitä, joissa voidaan havaita kehittämiskohteita järjestelmän saatavuuden takaamiseksi. ...
 
We use information systems both at work and in our free time extensively. As the importance of information systems grows, unplanned service outages become even more disruptive. This study is focused on examining the causes of unplanned downtime. It also reflects on the different frameworks available for service management and systems development, which describe best practices to meet different general needs. The research has been carried out by using qualitative methods. The theoretical part here has focused on mapping previous scientific studies about the management of IT services, the quality of information systems, and unplanned service outages. The empirical part of the study was carried out by collecting archival records from several different organizations which document actual service interruptions that were encountered in the production environments of different information systems. The research results point to certain shortcomings both in the service production of information systems and in the underlying infrastructure. Certain outage causes explained the majority of the observed service outages. By improving the quality of these causes, an organization can potentially achieve easy wins in terms of service quality. Either way, the overall quality of the service production of an information system is affected by a number of factors, where different areas for improvement can be identified to ensure the availability of the system. ...
 
Keywords
ITIL palvelukatkot palveluiden hallinta järjestelmäkehitys palvelun laatu tietojärjestelmät laatu virhetilanteet palvelutuotanto
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043977

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakas palvelun asiantuntijana – Ajankohtaisia tutkimuksia asiakkaan roolista palveluiden tuotannossa (Dunkel, W. & Kleemann, F. (2013) Customers at Work. New Perspectives on Interactive Service Work) 

    Danaj, Sonila; Mustosmäki, Armi (Työelämän tutkimusyhdistys ry., 2014)
    Kirja-arvostelu: Dunkel, W. & Kleemann, F. (2013) Customers at Work. New Perspectives on Interactive Service Work. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan. 257s.
  • ITIL-viitekehyksen häiriönhallinta palvelun laadun tukena : tapaustutkimus IT-palveluorganisaatiossa 

    Etkalo, Anna (2021)
    Informaatioteknologia toimii yhä vahvemmin osana liiketoimintaa, jolloin IT-palvelunhallinnan rooli nousee entistäkin merkittävämmäksi. ITIL-viitekehys (Information Technology Infrastructure Library) on kokoelma par-haita ...
  • Maantieteellisesti hajautettu järjestelmäkehitys : tapaustutkimus 

    Asp, Jali (2020)
    Maantieteellisesti hajautetut järjestelmäkehitysprojektit ovat nykypäivänä entistä yleisempiä. Erityisesti kansainvälisesti toimivat yritykset ja organisaatiot suosivat hajautettuja kehitysprojekteja. Syitä tälle voi olla ...
  • Informaation ja palvelun laatu tietojärjestelmän menestystekijöinä pienten ja keskisuurten asiantuntijaorganisaatioiden johdon raportoinnissa 

    Oja, Veera (2010)
    Yrityksissä käytetään paljon rahaa tietojärjestelmien hankintaan ja ylläpitoon. Tietojärjestelmien on tuotettava vastinetta niihin käytettyihin investointeihin. Tietojärjestelmien hyödyllisyyttä ja kannattavuutta voidaan ...
  • Muuttaako tekoäly osaamistarpeet? 

    Virolainen, Maarit (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto, 2019)
    Artificial intelligence will change the world of work and occupational profiles in the future. It will be combined with various forms of service production and industry. It may become vital even in unexpected jobs, like ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre