Työnhakijakokemuksen muodostuminen LinkedIn-julkaisujen perusteella
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisista asioista hakijakokemus muodostuu eri sidosryhmien LinkedIn-julkaisujen perusteella. Hakijakokemuksella tarkoitetaan työnhakijan näkemystä siitä, miten hän kokee tulleensa kohdelluksi rekrytointiprosessin aikana. Tutkimuskohteena hakijakokemus on viime vuosina kasvattanut suosiotaan erityisesti kaupallisissa tutkimuksissa, mutta akateeminen tutkimus aiheesta on yhä vähäistä.
Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2020 LinkedInin julkisista päivityksistä vuoden ajalta aihetunnisteella #hakijakokemus. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin kahden eri koodausrungon mukaan koodaamalla. Rungot tehtiin aiempia tutkimuksia yhdistelemällä, sillä hakijakokemukselle ei toistaiseksi ole yksiselitteistä teoriaa. Aineisto kerättiin, käsiteltiin ja analysoitiin niin, ettei tutkimuksessa missään vaiheessa käsitelty henkilötietoja. Siksi yleinen tietosuoja-asetus ei tullut sovellettavaksi.
Tutkimustulosten perusteella hakijakokemusta käsitellään LinkedInissä hyvin yleisellä tasolla. Työnhakijoiden ja työnantajien näkökulmasta tehdyissä julkaisuissa painottuivat pääasiassa samat hakijakokemukseen vaikuttavat tekijät, mutta mielenkiintoista oli, että työnhakijoiden julkaisut keräsivät keskimäärin muita enemmän reaktioita. Työnhakijoiden tekemien hakijakokemusta negatiivisesti käsittelevien julkaisujen ei tutkimuksessa havaittu keräävän merkittävästi reaktioita, kun vastaavat positiiviset julkaisut puolestaan keräsivät reaktioita huomattavasti enemmän. Panostamalla hyvään hakijakokemukseen työnantajien on mahdollista saada työnhakijat levittämään positiivista työnantajakuvaa ja siten vaikuttaa myös omiin rekrytointituloksiinsa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Social media as a place to see and be seen : Exploring factors affecting job attainment via social media
Laukkarinen, Matti (Taylor & Francis, 2023)Job seekers can utilize social media platforms to actively search for job opportunities and also receive unsolicited job offers from recruiters and employers. Using data from a representative sample of Finnish social media ... -
Työpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa
Kainulainen, Saila (2021)Tässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja ... -
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ... -
Vaikutelman hallinta teknologiavälitteisessä rekrytoinnissa
Karppinen, Susanne (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä vastavalmistuneilla on vaikutelman hallinnasta ja miten he omaa vaikutelmaansa hallitsevat teknologiavälitteisen rekrytoinnin kontekstissa. Vaikutelman ... -
Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
Sillanpää, Aarni (2018)Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden ...