Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHökkä, Päivi
dc.contributor.authorToivonen, Liisa
dc.date.accessioned2020-06-04T10:52:24Z
dc.date.available2020-06-04T10:52:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69706
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisista asioista hakijakokemus muodostuu eri sidosryhmien LinkedIn-julkaisujen perusteella. Hakijakokemuksella tarkoitetaan työnhakijan näkemystä siitä, miten hän kokee tulleensa kohdelluksi rekrytointiprosessin aikana. Tutkimuskohteena hakijakokemus on viime vuosina kasvattanut suosiotaan erityisesti kaupallisissa tutkimuksissa, mutta akateeminen tutkimus aiheesta on yhä vähäistä. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2020 LinkedInin julkisista päivityksistä vuoden ajalta aihetunnisteella #hakijakokemus. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin kahden eri koodausrungon mukaan koodaamalla. Rungot tehtiin aiempia tutkimuksia yhdistelemällä, sillä hakijakokemukselle ei toistaiseksi ole yksiselitteistä teoriaa. Aineisto kerättiin, käsiteltiin ja analysoitiin niin, ettei tutkimuksessa missään vaiheessa käsitelty henkilötietoja. Siksi yleinen tietosuoja-asetus ei tullut sovellettavaksi. Tutkimustulosten perusteella hakijakokemusta käsitellään LinkedInissä hyvin yleisellä tasolla. Työnhakijoiden ja työnantajien näkökulmasta tehdyissä julkaisuissa painottuivat pääasiassa samat hakijakokemukseen vaikuttavat tekijät, mutta mielenkiintoista oli, että työnhakijoiden julkaisut keräsivät keskimäärin muita enemmän reaktioita. Työnhakijoiden tekemien hakijakokemusta negatiivisesti käsittelevien julkaisujen ei tutkimuksessa havaittu keräävän merkittävästi reaktioita, kun vastaavat positiiviset julkaisut puolestaan keräsivät reaktioita huomattavasti enemmän. Panostamalla hyvään hakijakokemukseen työnantajien on mahdollista saada työnhakijat levittämään positiivista työnantajakuvaa ja siten vaikuttaa myös omiin rekrytointituloksiinsa.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyönantajakuva
dc.subject.otherhakijakokemus
dc.titleTyönhakijakokemuksen muodostuminen LinkedIn-julkaisujen perusteella
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006043962
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyönhakijat
dc.subject.ysorekrytointi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoLinkedIn
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot