University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Työnhakijakokemuksen muodostuminen LinkedIn-julkaisujen perusteella

Icon
660.9 Kb

Authors
Toivonen, Liisa
Date
2020
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisista asioista hakijakokemus muodostuu eri sidosryhmien LinkedIn-julkaisujen perusteella. Hakijakokemuksella tarkoitetaan työnhakijan näkemystä siitä, miten hän kokee tulleensa kohdelluksi rekrytointiprosessin aikana. Tutkimuskohteena hakijakokemus on viime vuosina kasvattanut suosiotaan erityisesti kaupallisissa tutkimuksissa, mutta akateeminen tutkimus aiheesta on yhä vähäistä. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2020 LinkedInin julkisista päivityksistä vuoden ajalta aihetunnisteella #hakijakokemus. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin kahden eri koodausrungon mukaan koodaamalla. Rungot tehtiin aiempia tutkimuksia yhdistelemällä, sillä hakijakokemukselle ei toistaiseksi ole yksiselitteistä teoriaa. Aineisto kerättiin, käsiteltiin ja analysoitiin niin, ettei tutkimuksessa missään vaiheessa käsitelty henkilötietoja. Siksi yleinen tietosuoja-asetus ei tullut sovellettavaksi. Tutkimustulosten perusteella hakijakokemusta käsitellään LinkedInissä hyvin yleisellä tasolla. Työnhakijoiden ja työnantajien näkökulmasta tehdyissä julkaisuissa painottuivat pääasiassa samat hakijakokemukseen vaikuttavat tekijät, mutta mielenkiintoista oli, että työnhakijoiden julkaisut keräsivät keskimäärin muita enemmän reaktioita. Työnhakijoiden tekemien hakijakokemusta negatiivisesti käsittelevien julkaisujen ei tutkimuksessa havaittu keräävän merkittävästi reaktioita, kun vastaavat positiiviset julkaisut puolestaan keräsivät reaktioita huomattavasti enemmän. Panostamalla hyvään hakijakokemukseen työnantajien on mahdollista saada työnhakijat levittämään positiivista työnantajakuvaa ja siten vaikuttaa myös omiin rekrytointituloksiinsa. ...
Keywords
työnantajakuva hakijakokemus työnhakijat rekrytointi sosiaalinen media LinkedIn
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043962

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Työpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa 

    Kainulainen, Saila (2021)
    Tässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja ...
  • Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen 

    Lehtinen, Elina (2019)
    Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ...
  • Vaikutelman hallinta teknologiavälitteisessä rekrytoinnissa 

    Karppinen, Susanne (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä vastavalmistuneilla on vaikutelman hallinnasta ja miten he omaa vaikutelmaansa hallitsevat teknologiavälitteisen rekrytoinnin kontekstissa. Vaikutelman ...
  • Asiantuntijaorganisaatio X:n työnantajamielikuva 

    Välttilä, Emilia (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tekijöitä asiantuntijaorganisaatio X:n työntekijät mieltävät osaksi organisaatio X:n työnantajamielikuvaa ennen työsuhteen alkamista ja työsuhteen alkamisen jälkeen. ...
  • Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen? 

    Sillanpää, Aarni (2018)
    Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre