The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kieltenopetuksessa ollaan tutkittu paljon. Tutkimus on tähän asti keskittynyt peruskouluikäisiin ja vanhempiin lapsiin sekä aikuisten näkemyksiin laitteista. Varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä sen sijaan ei olla juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää lasten näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikasta kieltenopetuksessa. Tähän tapaustutkimukseen osallistui 14, iältään 5–6-vuotiasta lasta uusimaalaisesta päiväkodista, joka toteuttaa englannin opetusta varhaisen osittaisen kielikylvyn muodossa. Tutkimusaineisto koostuu lasten haastatteluista, piirustuksista, videomateriaalista sekä toissijaisena aineistona lapsiryhmien kasvattajien haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasten näkemykset tieto- ja viestintätekniikasta liittyivät heidän aiempiin kokemuksiinsa laitteiden käytöstä, laitteiden omistajuudesta sekä mahdollisuuksista käyttää laitteita. Kieltenoppimisessa hyödynnettiin laitteiden lisäksi muita menetelmiä ja kieltenoppimisen paikkoja. Laitteiden avulla opittiin sanastoa ja tuettiin kieltenoppimisen motivaatiota. Lapsilla oli pääosin positiivisia näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikasta. Tabletit olivat ylivoimaisesti suosituimmat laitteet. Lasten mielipiteet linkittyivät laitteiden omistajuuteen tai mahdollisuuksiin käyttää laitteita itsenäisesti. Lasten näkemykset laitteiden hyödystä kieltenoppimisessa olivat vaihtelevia ja voidaankin todeta, että laitteiden käytön päätarkoitus oli pelaaminen ja hauskanpito kieltenoppimisen sijaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently
Hirvonen, Kaisa (2017)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ... -
The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
Tervo, Anette (2014)Tämä tutkimus käsittelee tietotekniikan roolia alakoulun opetuksessa oppilaan näkökulmasta. Tällä hetkellä alakoulua käyvät oppilaat kuuluvat uuteen, teknologiaorientoituneeseen sukupolveen, ja tämän vuoksi tutkimuksen ... -
Designing a mobile learning framework for a formal educational context
Rikala, Jenni (University of Jyväskylä, 2015) -
Smart teaching? : teachers' perspectives on interactive whiteboard technology in foreign language teaching
Penttinen, Maija-Leena (2013) -
Children’s strategic participation in a bilingual Early Childhood Education and Care Centre
Holmila, Zoë; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)This article considers children’s language learning experiences at an early childhood education and care centre (ECEC) in Central Finland. The article draws on data gathered as part of a Master’s thesis study (Holmila, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.