Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorManninen, Ada
dc.date.accessioned2020-06-03T12:24:35Z
dc.date.available2020-06-03T12:24:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69677
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella surun käsittelyä Molli- ja Vesta- Linnea –kirjasarjojen teoksissa. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjojen välisiä surun kuvauksia, surun aiheuttajia sekä surun ylitsepääsemisen keinoja. Lisäksi tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella kirjasarjojen keinoja edistää lapsen tunnetaitojen kehitystä huomioiden samalla niiden tunnekasvatuksellisen puolen. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin tarkastellen kuutta Vesta-Linnea -kirjasarjassa ilmestynyttä teosta sekä viittä Molli-kirjasarjan teosta. Analysoitavia kirjoja oli näin ollen yhteensä 11 (n=11). Teosten analysointi suoritettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkielmani tulokset osoittivat, että kahden kirjasarjan väliset surunkuvaukset olivat melko samanlaisia, mutta myös joitain eroja löytyi. Teoksille oli tyypillistä, että surun tunne ei aina ollut selkeä, vaan se esitettiin myös epäselvänä tunteena, jolloin suruun oli rinnastettavissa muitakin tunnetiloja. Suru esitettiin kirjasarjoissa usein myönteisessä valossa ja sen kokeminen koettiin tärkeänä. Yleisin syy surun kokemiselle oli kummassakin kirjasarjassa yksinäisyyden ja yksinjäämisen pelko. Surusta ylitsepääsemisen keinona käytettiin pääasiallisesti turvautumista läheiseen ihmiseen, mutta tässä osiossa kirjasarjojen välillä oli mahdollista havaita selkeitäkin eroja surun ylitsepääsemisprosessissa. Aiemman tutkimustiedon sekä saamieni tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjat voivat tarjota kuulijalleen ymmärrystä, vertaiskokemuksia sekä ratkaisumalleja eri tilanteisiin, jolloin ne voivat osaltaan myötävaikuttaa lapsen tunnetaitojen kehitykseen.fi
dc.format.extent102
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLastenkirjallisuus tunnekasvatuksen välineenä : surun käsittely kahdessa lasten kirjasarjassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006033933
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovertailu
dc.subject.ysosuru
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot