Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan offline-kanavan vaikutusta asiakaskokemukseen omnikanavayrityksessä. Tarkoitus on selvittää, millainen kokemus asiakkaille muodostuu verkkokauppa Zalandossa sekä yleisesti perinteisessä kivijalkaliikkeessä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, tuoko kivijalkaliike omnikanavayritykselle lisäarvoa ja vaikuttaako se mahdollisesti asiakkaiden kokemukseen sekä uudelleenostoaikomukseen.
Nykypäivänä yritykset ovat huomanneet monikanavaisuuden tuomat edut mm. synergiaetujen kautta. Viime vuosina yritykset ovat perustaneet verkkokauppoja tavoittaakseen yhä suuremmat asiakasryhmät ja saavuttaakseen paremman tuloksen. Samankaltainen trendi on ollut nähtävissä verkkokauppojen osalta, kun verkkokaupat kuten Amazon ovat perustaneet fyysisiä liikkeitä tarjotakseen asiakkailleen yhtenevän asiakaskokemuksen. Kanavien lisäämisellä on huomattu olevan positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia, mutta kivijalkaliikkeen lisäämistä yhdeksi kanavaksi on yleisesti tutkittu niukasti. Tämä luo aiheelle mielenkiintoisen lähtökohdan selvittää asiakkaiden kokemuksia kivijalkaliikkeen lisäämisestä onlinekanavan rinnalle.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin kymmentä Zalandon asiakasta heidän kokemuksestaan Zalandolla, yleisesti verkkokaupassa sekä perinteisessä kivijalkaliikkeessä. Tutkimuksen perusteella haastateltavat eivät kokeneet kivijalkaliikkeen tuovan heille lisäarvoa tai lisäävän asiakastyytyväisyyttä merkittävästi. Haastateltavat kokivat, ettei kivijalkaliike pysty tarjoamaan yhteneväistä kokemusta verkkokaupan kanssa, mikä heikentää asiakaskokemusta monikanavaisessa yrityksessä. Kivijalkaliikkeen ei koettu vaikuttavan merkittävästi asiakaskokemukseen kuin asiakaspalvelun kautta. Asiakaspalvelu saattoi vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, muttei pääasiassa uskollisuuteen. Haastateltavat eivät kokeneet olevansa vaatekaupoille yleisesti uskollisia, vaan valitsivat vaatekaupan valikoiman ja hinnan perusteella.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29771]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Showrooming Behavior, Omnichannel Self-Efficacy, and Perceived Channel Integration as Antecedents of Revisit Intention
Holkkola, Matilda; Nyrhinen, Jussi; Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Karjaluoto, Heikki; Wilska, Terhi-Anna (Association for Information Systems, 2023)This study investigates how consumers’ omnichannel self-efficacy and showrooming behavior affect the perceived channel integration of a retailer and how perceived channel integration affects consumers’ revisit intention. ... -
The Cross-Channel Effects of In-Store Customer Experience in the Case of Omnichannel Fashion Retailing in Finland
Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Paananen, Tiina; Holkkola, Matilda; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2023)Although omnichannel retailing has emerged as a popular research topic in academic research, there are still gaps in our understanding of this phenomenon. One such gap concerns omnichannel customer experience and particularly ... -
Feeling Attached? : Shopping Motives, Place Attachment, and Behavioural Loyalty in Offline and Online Retail Stores
Horáková, Julie; Uusitalo, Outi; Munnukka, Juha (European Marketing Academy, 2024) -
Does airlines’ eco-friendliness matter? Customer satisfaction towards an environmentally responsible airline
Baumeister, Stefan; Nyrhinen, Jussi; Kemppainen, Tiina; Wilska, Terhi-Anna (Elsevier, 2022)The looming climate crisis requires an immediate response, also on an individual level. Consumers are being asked to reduce and replace their carbon-intensive consumption behaviors. One of the consumption behaviors with ... -
Customers’ QR Code Usage Barriers in a Brick-and-Mortar Store : A Qualitative Study
Paananen, Tiina; Holkkola, Matilda; Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2023)The purpose of this study is to explore the factors that hinder customers from utilizing QR codes when they visit brick-and-mortar (B&M) stores. The research was conducted at a Finnish fashion retailer, where three types ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.