Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
Proseduraalisen sisällön tuottaminen on yleistynyt peliteollisuudessa aikaisempiin vuosiin nähden, mutta sitä käytetään yhä usein ainoastaan pelien uudelleenpelattavuuden kehittämiseen, sen sijaan että sitä sovellettaisiin uusiin peli- ja tasosuunnittelun osa-alueisiin. Tekniikan laajempi soveltaminen ja ymmärtäminen auttaisi pelisuunnittelijoita tuottamaan
pelitasoissa uudenlaisia pelikokemuksia, ilman laadun heikkenemistä. Tämän takia tässä tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuskatsauksella, mitä mahdollisuuksia kyseisellä tekniikalla on olemassa ja erityisesti, miten proseduraalista sisällön tuottamista käytetään videopelien tasosuunnittelussa. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta vahvistettiin, että proseduraalisella sisällön tuottamisella on enemmän tutkittua potentiaalia, joka olisi peliteollisuuden hyödynnettävissä kuin mitä käytetään. In this thesis a literature review has been used to find out how procedural content generation is used in the level design of video games and what possibilities exist with that technology. The aim of the thesis is to better game designers’ understanding of procedural content generation as well as further outline its possibilities in video game level design, due to its increased use in the gaming industry. Based on the findings garnered from the literature review, it is known that the gaming industry is not using procedural content generation to the fullest of its researched potential.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peliteoria osana videopelien suunnitteluprosessia
Sormunen, Santeri (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan peliteorian hyödyntämismahdollisuuksia videopelien suunnittelussa. Tutkielman lopputulokset ovat lupaavat, mutta aihe vaatii vielä lisää tutkimusta yleistääkseen peliteorian hyödyt. -
Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tikkanen, Henrik (2020)Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ... -
Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset
Oksanen, Niko (2022)Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ... -
Videopelien saavutettavuus
Julkunen, Asser (2024)Tutkielmassa tutustutaan videopelien saavutettavuuteen. -
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.