University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa

Thumbnail
View/Open
118.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehkonen, Riku
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Proseduraalisen sisällön tuottaminen on yleistynyt peliteollisuudessa aikaisempiin vuosiin nähden, mutta sitä käytetään yhä usein ainoastaan pelien uudelleenpelattavuuden kehittämiseen, sen sijaan että sitä sovellettaisiin uusiin peli- ja tasosuunnittelun osa-alueisiin. Tekniikan laajempi soveltaminen ja ymmärtäminen auttaisi pelisuunnittelijoita tuottamaan pelitasoissa uudenlaisia pelikokemuksia, ilman laadun heikkenemistä. Tämän takia tässä tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuskatsauksella, mitä mahdollisuuksia kyseisellä tekniikalla on olemassa ja erityisesti, miten proseduraalista sisällön tuottamista käytetään videopelien tasosuunnittelussa. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta vahvistettiin, että proseduraalisella sisällön tuottamisella on enemmän tutkittua potentiaalia, joka olisi peliteollisuuden hyödynnettävissä kuin mitä käytetään.
 
In this thesis a literature review has been used to find out how procedural content generation is used in the level design of video games and what possibilities exist with that technology. The aim of the thesis is to better game designers’ understanding of procedural content generation as well as further outline its possibilities in video game level design, due to its increased use in the gaming industry. Based on the findings garnered from the literature review, it is known that the gaming industry is not using procedural content generation to the fullest of its researched potential.
 
Keywords
proseduraalinen sisällön tuottaminen tasosuunnittelu pelisuunnittelu pelit tietokonepelit videopelit pelaaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023638

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus 

    Tikkanen, Henrik (2020)
    Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ...
  • Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset 

    Oksanen, Niko (2022)
    Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ...
  • Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations 

    Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)
    We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
  • Affordanssien soveltaminen ja tulkinta dynaamisten videopelien kontekstissa 

    Hautaoja, Toni (2021)
    Videopelit ohjaavat pelaajia intuitiivisesti monin eri tavoin tärkeitä päämääriä kohti käyttäen apunaan niin kutsuttuja merkitsijöitä ja affordansseja. Lähtökohtana molemmille elementeille on vailla eksplisiittistä ohjeistusta ...
  • Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta 

    Uusi-Kartano, Kosti (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre