Chatbotin käyttöönotto asiakaspalvelun tueksi : bottikuiskaajan rooli osana käyttöönottoa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Teknologian kehittyminen on lisännyt asiakaspalveluun kohdistettavia vaatimuksia, mutta samalla se on tuonut yrityksille myös uusia mahdollisuuksia. Asiakaspalvelun automatisointi on koettu yhtenä keinona vastata lisääntyneisiin vaatimuksiin. Chatbotit ovat tehokas keino automatisoida asiakaspalvelua ja niiden suosio onkin ollut kovassa nousussa viime vuosina.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan, kuinka bottikuiskaaja voi auttaa chatbot-käyttöönottoprojektin onnistumisessa. Tutkimuksen tuloksena luodaan viitekehys bottikuiskaajan roolin tueksi jota voidaan hyödyntää projektissa. Viitekehyksen avulla vastataan siihen, kuinka bottikuiskaaja voi tukea chatbot-projektin onnistumista, mitä asioita tulee ottaa huomioon chatbotin kouluttamisessa, ja mitä sudenkuoppia tulee välttää.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimii yritys, joka tarjoaa toiminnan-ohjaus- ja taloushallintajärjestelmiä, sekä niihin liittyviä koulutus- ja ylläpito-palveluita pk-yrityksille. Tutkimuksen tuloksena muodostettua viitekehystä voidaan hyödyntää kohdeorganisaation chatbot-käyttöönottoprojektin tukena. Tuloksia voidaan myös hyödyntää muissa chatbot-projekteissa.
Tutkimuksen tulokset muodostuvat katsauksesta aiheen kirjallisuuteen ja kyselylomakkeella kerätystä empiirisestä aineistosta. Lisäksi on suoritettu ennakkokysely tutkimuksen kohdeorganisaation bottikuiskaajille, jonka avulla arvioidaan bottikuiskaajien valmiuksia projektia varten.
...
Technology has envolved in a rapid pace recently and it has brought new chal-lenges to customer service but also possibilities. Automatisation of customer service has been seen as a way to answer those challenges. Chatbots are an effective way to automate customer service so it’s no surprise that they are used more and more by companies.
The aim of this study was to explore how the botmaster can support successful implementation of chatbot. As a result of this study a frame of reference is made to be utilized in a supportive role in chatbot implementation project. Research questions were: how the botmaster can help to gain successful chatbot project, what to consider in training the chatbot, and what mistakes to avoid.
Target organization of this study provides ERP and financial management systems, as well as related training and maintenance services for SMEs. This study can be utilized as a part of target organizations chatbot-project as well as in other chatbot-projects.
Results of this study are based on a literature review and empirical data collected through a questionnaire. In addition, a preliminary survey has been conducted for the botmasters to evaluate their capabilities for the project.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Chatbotin käyttöönottoon liittyvät ennakko-odotukset asiakaspalvelun työntekijöillä
Hämäläinen, Julia (2023)Asiakaspalveluchatbotit ovat yleistyneet niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla viime aikoina. Tehokkaasti toimiessaan chatbotit nopeuttavat ja helpottavat asiakaspalveluun pääsyä ja vapauttavat asiakaspalveluty ... -
Agenttien liikkuminen peleissä
Parviainen, Jussi (2019)Tutkielma käsittelee agenttien liikkumista tietokonepeleissä. Tyypillinen liikkumisen toteuttaminen tapahtuu hyödyntäen reittipisteitä sekä A*-algoritmia, mutta menettelystä syntyy ongelmia erityisesti usean agentin ... -
Dynamic aspects of industrial middleware architectures
Nikitin, Sergiy (University of Jyväskylä, 2011) -
Agenttien uskottavuus ja tekotyperyys realistisessa autopelissä
Domander, Richard (2014)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee agenttien uskottavuutta realistisessa autopelissä. Tällaisessa pelissä agentit ohjaavat pelaajan kanssa kilpailevia autoja. Uskottavuus on varsin subjektiivinen ilmiö, joka riippuu ... -
Itsenäiset älykkäät agentit
Lappalainen, Pyry (2020)Itsenäiset älykkäät agentit ovat fyysisiä tai virtuaalisia toimijoita, joita ohjaa tietokoneohjelma. Ne reagoivat ympäristön muutoksiin ja voivat itse vaikuttaa ympäristön tilaan. Kompleksiset agenttimallit ovat joustavampia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.