Agenttien uskottavuus ja tekotyperyys realistisessa autopelissä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee agenttien uskottavuutta realistisessa autopelissä. Tällaisessa pelissä agentit ohjaavat pelaajan kanssa kilpailevia
autoja. Uskottavuus on varsin subjektiivinen ilmiö, joka riippuu niin pelistä kuin pelaajasta. Se kuvaa, kokeeko pelaaja olevansa tekemisissä älykkään, itsenäisen toimijan kanssa, joka tarjoaa hänelle sekä sopivasti haastetta että riittävästi viihdettä. Opinnäytteeni käsittelee myös tekotyperyyttä. Se tarkoittaa virheiden ja puutteiden tietoista lisäämistä agentin toteutukseen. Tekotyperyyden tarkoituksena on parantaa uskottavuutta. Teoksen laaja tekninen osuus käsittelee Desideriusta, joka on TORCS-autopeliin ohjelmoimani agentti. TORCS on avoimen lähdekoodin peli, joka on saatavilla niin Windowsille, Linuxille kuin Macille. Sitä käytetään laajalti akateemisessa tutkimuksessa. Ohjelmoin Desideriuksen tutkiakseni, mitä uskot-tavuus tarkoittaa autopelissä, miten eri heuristiikat vaikuttavat siihen ja millaisia tekotyperiä tekniikoita on mahdollista toteuttaa. Lopputulos on epäonnistunut, sillä Desiderius on teknisesti liian yksinkertainen ollakseen uskottava. Se ei myöskään tarjoa riittävää alustaa uskottavien tai tekotyperien tekniikoiden kokeilemiselle.
...
This Master’s thesis studies the believability of agents in a racing simulation game. In a racing game, agents control the vehicles not driven by the player. The believability of an agent is a highly subjective phenomenon which depends on the individual player and the game played. Generally, it describes whether the player feels she is facing an intelligent, independent actor, which presents her a fitting challenge and provides adequate entertainment. The thesis also presents the concept of artificial stupidity. Artificial stupidity denotes the intentional programming of mistakes and limitations into the behaviour of an agent. Its goal is to improve believability. The thesis also has an extensive technical portion, which
describes the agent Desiderius I developed for TORCS. TORCS is an open source,
cross-platform racing game which is widely used in academic research. The goal of project Desiderius was to explore how different heuristics affect the believability of an agent, what does believability mean in a racing game, and how can you implement artificial stupidity into one. As a whole, the project is a failure. The agent is too simplistic to be believable, or to provide a sufficient platform for testing out new techniques.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29710]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Älykkäiden agenttiarkkitehtuurien soveltaminen vaativammissa tehtävissä
Tikkanen, Joose (2020)Tutkielmassa perehdytään ohjelmistoagentin määritelmään, toimintaperiaatteeseen ja rationaalisuuteen ja erilaisiin agenttiarkkitehtuureihin, joita on kehitetty. Näiden valossa myös pohditaan tekoälyn kykyjä vaativammissa ... -
The electric brain : new intelligent agents in esports
Wang, Ziqi (2022)This thesis studies an emerging technology in artificial intelligence related to esports. Intelligent agents in video games like StarCraft and Dota 2, have become phenomenal in the game communities. Those video games are ... -
Sosiaalisesti älykkäät agentit opetuspeleissä
Latikka, Säde (2022)Tässä tutkielmassa tutkitaan sosiaalisesti älykkäitä agentteja ja niiden käytön potentiaalia opetuspeleissä. Potentiaalia selvitetään ensin tutkimalla opetuspelien ominaisuuksia ja käytön vaikutuksia sekä niiden motivaation ... -
Explainable Fuzzy AI Challenge 2022 : Winner’s Approach to a Computationally Efficient and Explainable Solution
Mishra, Sunny; Shukla, Amit K.; Muhuri, Pranab K. (MDPI AG, 2022)An explainable artificial intelligence (XAI) agent is an autonomous agent that uses a fundamental XAI model at its core to perceive its environment and suggests actions to be performed. One of the significant challenges ... -
Exploring Applicability of LLM-Powered Autonomous Agents to Solve Real-life Problems : Microsoft Entra ID Administration Agent (MEAN)
Rodriguez, Roberto; Syynimaa, Nestori (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2024)Microsoft Entra ID is Microsoft’s identity and access management solution used by many public and private sector organisations globally. In March 2023, Microsoft retired two PowerShell modules which have enabled automation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.