University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Chatbotin käyttöönottoon liittyvät ennakko-odotukset asiakaspalvelun työntekijöillä

Icon
832.4 Kb

Authors
Hämäläinen, Julia
Date
2023
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Asiakaspalveluchatbotit ovat yleistyneet niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla viime aikoina. Tehokkaasti toimiessaan chatbotit nopeuttavat ja helpottavat asiakaspalveluun pääsyä ja vapauttavat asiakaspalvelutyöntekijöitä yksinkertaisista tehtävistä. Tekoälyn kehittyessä on alettu puhumaan palvelualojen työpaikkojen olevan uhattuna muun muassa työn automatisoinnin vuoksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakaspalvelutyöntekijät kokevat suunnitteilla olevan chatbotin. Tutkimus alkaa kirjallisuuskatsauksella, joka keskittyy chatbotteihin ja teknologian hyväksymiseen liittyviin aiempiin tutkimuksiin. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kahdeksan teemahaastattelun tavoitteena oli selvittää, millaisia ennakko-odotuksia asiakaspalvelun työntekijöillä on suunnitteilla olevaa chatbottia kohtaan ja mitä chatbotilta odotetaan. Haastatteluista saatu data analysoitiin teemoittelun ja SWOT-analyysin avulla. Tutkimustulokset tukevat aihepiirin aiempaa tutkimusta, sillä tulosten pohjalta asiakaspalvelutyöntekijöiden tärkeimmät tekijät chatbot-teknologian hyväksymiseen olivat koettu hyödyllisyys ja suoritusodotukset. Tulosten mukaan asiakaspalvelutyöntekijät kokevat chatbotin neutraalina lisäkanavana asiakaspalvelutyön tueksi niin kauan, kun sen ei koeta olevan uhka oman työnkuvan muuttumiselle. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen osuuden havaintojen mukaan toimeksiantajalle suositellaan chatbotin sekä ihmisasiakaspalvelijan integraatiota tulevaisuudessa. ...
 
Customer service chatbots have become more common in private and public sectors over the past years. When working effectively, chatbots facilitate access to customer service and free customer service advisors from their unpretentious duties. With the development of artificial intelligence, it has started to be said that jobs in service sectors are threatened due to automation. The purpose of this study is to determine how customer service advisors perceive the planned chatbot. The study begins with a literature review focusing on chatbots and technology acceptance in previous studies. The literature review aimed to create a strong theoretical basis to support the empirical part of this master’s thesis. The empirical part of the thesis was carried out as a qualitative study. The purpose of the eight themed interviews has been to discover what kind of preconceptions employees have about the planned chatbot in customer service. The data obtained from the interviews were analyzed with thematization and SWOT analysis. The research results support the literature review of the thesis because based on the results, the most important factors for employees to accept chatbot technology are perceived usefulness and performance expectancy. According to the results, customer service employees feel that the chatbot is a neutral additional channel to support customer service work if it is not perceived as a threat to changing their own job description. The integration of chatbots and humans is recommended according to the literature review and study results. ...
 
Keywords
teknologian hyväksyminen muutosvastarinta asiakaspalvelu tekoäly chattibotit käyttöönotto
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304142475

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27659]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Arvon yhteisluonti ja – tuhoutuminen chatbot-asiakaspalvelun toimijaverkostossa 

    Ruohonen, Juho (2022)
    Chatbotit ovat kasvattaneet suosiotaan tehokkaana tapana tarjota asiakaspalvelua Internetissä, ja siten automatisoida arvonluontia. Monessa tapauksessa chatbotien käyttöönotto ei ole kuitenkaan onnistunut odotetusti, sillä ...
  • Automaatioratkaisujen käyttöönottoon kriittisesti vaikuttavat tekijät : tapaustutkimus konesali- ja alustapalvelujen yksikössä 

    Kivi, Mikaela (2019)
    Automaatiolla on pyritty helpottamaan ihmisten työntekoa jo viime vuosisadalta lähtien. Nykypäivänä ihmisen ja tietojärjestelmien vuorovaikutusta on korvattu, ja jopa kokonaan syrjäytetty IT-automaatiolla. IT-automaation ...
  • Sukupuolierot koulutuksen ja oppimisen teknologian hyväksymisessä ja käyttöönotossa 

    Sirkka, Inka-Maria (2019)
    Teknologian omaksuminen ja informaatioteknologian diffuusio ovat olleet erittäin tutkittuja aiheita informaatioteknologian saralla. Sukupuolen tarkastelu yhtenä muuttujana teknologian omaksumisen kontekstissa on ollut ...
  • Chatbotit osana organisaatioiden eri prosesseja 

    Muhonen, Simo (2021)
    Tekoälyn kehityksen ja digitalisaation myötä virtuaaliset keskusteluagentit, chatbotit, ovat yhä yleisempi näky yritysten ja organisaation verkkosivuilla ja mobiilisovelluksissa. Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu ...
  • Teknologian käyttöönottopäätökseen liittyvät tekijät kiinteistöteknologian pilvipalveluissa 

    Grönholm, Suvi (2021)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin teknologian käyttöönottopäätökseen liittyviä tekijöitä kiinteistötekniikan pilvi- ja datankeräyspalvelujen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista erilaisten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre