Agenttien liikkuminen peleissä
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tutkielma käsittelee agenttien liikkumista tietokonepeleissä. Tyypillinen liikkumisen
toteuttaminen tapahtuu hyödyntäen reittipisteitä sekä A*-algoritmia, mutta menettelystä
syntyy ongelmia erityisesti usean agentin liikkuessa samalla alueella. Tutkimuksen
tarkoituksena on löytää menetelmä, jolla voi estää törmäyksien syntymistä agenttien välillä.
Ratkaisuksi löytyi ohjautuminen, joka soveltuu erittäin hyvin törmäystilanteiden estämiseen
sekä pelinkehityksen tarpeisiin.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Reitinhakualgoritmien vertailu videopeliympäristöissä
Pollari, Joonas (2020)Reitinhaku on prosessi, jossa etsitään reittiä maaliin erilaisissa ympäristöissä. Tässsä tutkielmassa vertaillaan keskenään erilaisia reitinhakualgoritmeja, ja arvioidaan niiden käytettävyyttä videopeliympäristöissä. ... -
Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä
Keränen, Emil (2018)Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ... -
Miten A*-algoritmia voidaan hyödyntää peleissä
Heino, Tuomo (2016)Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten A*-algoritmi ja siitä johdetut HPA*- ja KM-A*-algoritmit toimivat ja miten niitä voidaan hyödyntään pelikartoissa. A*-algoritmi on hyvin käytetty polunetsinnässä, mutta sen vaatimat ... -
Dynamic aspects of industrial middleware architectures
Nikitin, Sergiy (University of Jyväskylä, 2011) -
Agenttien uskottavuus ja tekotyperyys realistisessa autopelissä
Domander, Richard (2014)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee agenttien uskottavuutta realistisessa autopelissä. Tällaisessa pelissä agentit ohjaavat pelaajan kanssa kilpailevia autoja. Uskottavuus on varsin subjektiivinen ilmiö, joka riippuu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.