Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalmbach, Jean-Michel
dc.contributor.authorRoivas, Tuija
dc.date.accessioned2020-06-01T13:08:14Z
dc.date.available2020-06-01T13:08:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69355
dc.description.abstractTutkielman tarkoitus oli selvittää, miten opetetaan vierasta kieltä ja kielioppia heterogeenisille aikuisopiskelija-ryhmille kansalaisopistoissa. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalle opettajia, kyselemällä oppilailta sekä observoimalla oppitunteja. Tutkimukseen osallistui kymmenen vieraan kielen opettajaa oppilaineen kolmesta eri kansalaisopistosta. Tutkielman ensimmäisessä osassa esitellään kansalaisopistoja osana vapaan sivistystyön koulutusalaa ja tarkas-tellaan oppilaiden heterogeenisuustekijöitä sekä motivaation osuutta opiskelussa. Kansalaisopistoihin on kaikilla vapaa pääsy, joten oppilaat ovat tyypillisesti keskenään hyvin erilaisia esimerkiksi iältään, tiedoiltaan, taidoiltaan, opiskelumotiiveiltaan ja tarpeiltaan. Jotkut erottavista piirteistä tulevat esille oppituntien kuluessa, jotkut taas eivät. Jotkut heterogeenisuustekijät ovat opetustyössä haastavampia kuin toiset. Motivaatio on tärkein oppimiseen vaikuttava tekijä, johon kaikki ryhmään kuuluvat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan, mutta motivaatio voi olla myös oppimiseroja aiheuttava tekijä. Opettajan rooli on erityisen tärkeä motivaation rakentumisessa. Tutkielmassa esitellään motivaatiotutkimusta aina 50-luvulta nykypäivään. Tutkielman toisessa osassa tarkastellaan ensin oppilaiden tavoitteita, toiveita ja opiskelumotiiveja sekä opettajien rooleja ja tavoitteita. Lisäksi esitellään sekä oppilaiden että opettajien näkemyksiä kieliopista ja oppitunneilla käytettävistä työmenetelmistä. Seuraavaksi analysoidaan oppilaiden ja opettajien näkemysten keskinäistä suhdetta, toisin sanoen mitä oppilaat haluavat ja tarvitsevat ja miten opettajat näihin tarpeisiin vastaavat. Tämän lisäksi tarkastellaan, miten heterogeenisuus ilmenee luokassa ja miten opettaja pystyy ottamaan sen opetuksessa huomioon. Oppilaiden pääasialliset opiskelumotiivit ja tavoitteet olivat kiinnostus kieleen ja kulttuuriin, uuden oppiminen ja vanhan kertaaminen, käytännön kielitaito esimerkiksi matkailua varten sekä sosiaaliset syyt. Opetukselle tyypillisiä piirteitä olivat opettajajohtoisuus ja parityöskentely, pyrkimys monipuolisuuteen ja opetuksen etenemiseen, mahdollisuus oppia, keskustella ja puhua kohdekieltä yhdessä, sekä oppilaiden ja heidän omien kiinnostuksen aiheidensa huomioiminen sekä miellyttävän oppimisympäristön tärkeys. Ongelmakohdiksi havaittiin vuorovaikutteisten työmenetelmien käyttö, erityisesti tilanteissa, jolloin keskenään heterogeeniset oppilaat työskentelivät keskenään. Kieliopin opiskelua pidettiin tärkeänä, mutta vaikeuksia aiheuttivat heterogeenisuuteen liittyvät kognitiiviset tekijät.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofr
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervieraan kielen opetus
dc.titleEnseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006013612
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysokansalaisopistot
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysoranskan kieli
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright