dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Holopainen, Heidi | |
dc.contributor.author | Päivinen, Emmi-Maria | |
dc.date.accessioned | 2020-05-28T12:23:12Z | |
dc.date.available | 2020-05-28T12:23:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69297 | |
dc.description.abstract | Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle on luotu useita määritelmiä, mutta varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia
osaamisesta ja sen kehittymisestä ei ole tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä.
Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla seitsemää varhaiskasvatustaustaista luokanopettajaa talvella 2019-2020. Haastattelumenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto analysoitiin teorialähtöisellä- ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa luokanopettajat kuvasivat ammatillisen osaamisen koostuvan tietoperustasta, sosiaalisista taidoista, persoonallisista orientaatioista ja ammatillisesta hyvinvoinnista. Osaamisen kerrottiin kehittyneen niin varhaiskasvatuksen koulutuksen ja työn, kuin myös luokanopettajan koulutuksen ja työn kautta. Osaaminen oli kehittynyt omaa toimintaa havainnoimalla ja kollegoiden avustuksella. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemukset vastasivat aikaisempia määritelmiä opettajan ammatillisesta osaamisesta. Tulokset tukevat aiempaa näkemystä ammatillisen
osaamisen kehityksestä jatkuvana ja monitahoisena prosessina, joka tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ammatillinen osaaminen | |
dc.subject.other | ammatillisen osaamisen kehittyminen | |
dc.title | Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005283554 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | ammattitaito | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetustaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |