dc.contributor.author | Toivonen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2020-05-28T12:15:48Z | |
dc.date.available | 2020-05-28T12:15:48Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69294 | |
dc.description.abstract | Matematiikka ja suomen kieli ja kirjallisuus ovat kaksi jatko-opintojen kannalta keskeisintä oppiainetta. Maahanmuuttajaoppilailla, joiden kielitaito on heikko, voi olla suuria haasteita seurata opetusta oppitunneilla. Tarve kehittää uuden-laisia opetusmenetelmiä on suuri etenkin maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla. Kielentäminen on pedagoginen opetusmenetelmä, jossa oppilas prosessoi omaa ajatteluaan. Kielentäminen on tie ymmärtämiseen, sillä kielentämällä oppilas jäsentää omaa ajatteluaan. Kielentäminen antaa myös opettajalle tietoa siitä, onko oppilas ymmärtänyt opiskeltavan asian. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten maahanmuuttajaoppilaat kokevat matematiikan ja kielitiedon käsitteiden suullisen kielentämisen. Oppilaiden kokemusten perusteella saadaan myös näkökulmaa siihen, onko suullinen kielentäminen maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla hyödyllistä.
Tutkimuksessa haastateltiin 17 4.-6.-luokkalaista maahanmuuttaja oppilasta. Haastattelut toteutettiin toiminnallisina ryhmähaastatteluina niin, että oppi-laat ensin kielensivät käsitteitä toisilleen Alias-pelin tapaan ja tämän jälkeen heiltä kysyttiin heidän kokemuksiaan käsitteiden kielentämisestä. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että maahanmuuttajaoppilaat kokevat suullisen kielentämisen sekä matematiikan että kielitiedon osalta mukavaksi tekemiseksi. Kokemus jakautui kuitenkin oppilaan kielitaidon mukaan. Heikommin suomea puhuvat kokivat kielentämisen hyödyn etenkin suomen kielen oppimisen kannalta, kun taas kielitaidoltaan vahvemmat kokivat hyödyn oppiaineen oppimisen kannalta. Tutkimuksesta kävi selvästi ilmi, että tarvetta uudenlaisille opetusmenetelmille on ja kielentäminen toimii yhtenä hyödyllisenä menetelmänä. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005283551 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |