Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
Dorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainvälisistä yrityskaupoista
jopa 70%–90% epäonnistuu. Toisaalta Varamäki et al. (2013) sekä tähän
tutkimukseen haastatellut asiantuntijat näkevät, että suuri osa Suomessa tapahtuvista
kasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää kasvuyritysten erilaisia
yrityskauppastrategioita ja tunnistaa näiden pohjalta tekijöitä, jotka ovat
tunnusomaisia onnistuneille, mutta toisaalta myös epäonnistuneille yritysostoille.
Havaintojen pohjalta on tavoitteena kuvata niitä keinoja, joilla kasvuyritys
pystyy paremmin onnistumaan yritysostoissaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu viiden kokeneen, yli 150:ssä yritysjärjestelyssä
mukana olleiden asiantuntijoiden erillishaastatteluista. Aineiston analyysi
on toteutettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa on käytetty sisällönanalyysia
teemoitteluperiaatteella, jonka perusteella aineisto on jaoteltu neljän
eri teeman mukaan: yritysostojen strategiat, pehmeämpien strategisten arvojen
merkitys yritysostoissa, suunnitelmallisuus ja strategian mukainen toiminta
yritysostoissa ja yrityskauppa prosessina. Tämän jälkeen, toisessa vaiheessa aineiston
analyysia, löydöksiä on pyritty syventämään ja rikastamaan narratiivisen
analyysin keinoin ja muodostettu kaksi tarinaa: epäonnistunut yritysosto– ja
onnistunut yritysostotarina.
Tutkimus osoittaa, että onnistunut yrityskauppa on yhdistelmä huolellisesti
yrityksen strategian pohjalta suunniteltua ja toteutettua yritysostoprosessia
sekä taitavaa ihmisten johtamista. Yrityskaupat muuttavat yleensä organisaation
toimintaa kokonaisvaltaisesti, mikä ymmärrettävästi aiheuttaa henkilöstön
keskuudessa muutosvastarintaa. Panostamalla yritysoston integraatiovaiheessa
henkilöstön inspiroimiseen ja sitouttamiseen, parannetaan merkittävällä tavalla
yrityskaupan onnistumisen edellytyksiä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Driving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
Jokinen, Juuso (2023)Suomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on ... -
Growth intention and variance of firm growth rates
Hakola, Daria; Rönkkö, Mikko (Babson College Center for Entrepreneurship, 2023)Principal Topic Why some companies grow, and others do not? Answering this question has been one of the main tasks for entrepreneurship researchers (Audretsch et al., 2014; Gilbert et al., 2006; McKelvie & Wiklund, 2010). ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa
Saarimäki, Mikaela (2023)Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän ... -
Chance, Strategy and Change : The Structure of Contingency in the Evolution of the Nokia Corporation, 1986–2015
Aspara, Jaakko; Lamberg, Juha-Antti; Sihvonen, Antti; Tikkanen, Henrikki (Academy of Management, 2023)Earlier research has analyzed how chance influences strategic choices, yet it has largely ignored the processes that chance events generate. We address this issue by analyzing how chance events and political dynamics ...