University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa

Thumbnail
View/Open
528.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saarimäki, Mikaela
Date
2023
Discipline
JohtaminenManagement and Leadership
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän mukaan ryhmiä tai yksilöitä, joilla on vähintään yksi panos organisaatioon ja jotka voivat sekä vaikuttaa organisaatioon että organisaatio voi vaikuttaa niihin. Strategia puolestaan Watermanin ym. (1980, s. 20) määritelmän mukaan kuvaa organisaation vastauksia ulkoisen ympäristönsä ennakoituihin muutoksiin sekä tapaa pyrkiä parantamaan asemaansa markkinoilla. Pankkien sidosryhmiin ja strategiaan liittyvää tutkimusta on tehty enimmäkseen muissa maissa 70-, 80- ja 2010-luvuilla. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, millainen strategia kohdeorganisaatiolla on ja mitkä ovat sille tärkeimmät sidosryhmät etenkin sen strategian ja liiketoiminnan kannalta. Kohdeorganisaatio on Suomessa toimiva säästöpankki, jonka sidosryhmiä tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Mitchellin ym. (1997) sidosryhmätypologian näkökulmasta, kun taas strategiaa tarkastellaan Porterin (1980) kolmen yleisstrategian ja Parnellin (2006) liiketoimintastrategian osatekijöiden pohjalta. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin, ja sen aineisto on kerätty haastattelemalla puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla kolmea kohdeorganisaatiossa esihenkilöasemassa olevaa henkilöä, jonka jälkeen haastattelut on analysoitu. Havaittiin, että kohdeorganisaation strategia vaikuttaisi olevan erilaistamisstrategia ilman segmentointia matalalla markkinoiden kontrolloinnilla. Sidosryhmien merkittävyys vaikuttaisi vaihtelevan konttoreiden välillä, mutta kaikista tärkein sidosryhmä strategian ja liiketoiminnan kannalta voidaan havaita olevan Finanssivalvonta. Myös asiakkaat ja säätiö nousivat esille merkittävinä sidosryhminä, sekä kaikki haastateltavat kertoivat legitimiteetin olevan tärkeää kaikille sidosryhmille. Tutkimuksessa tehdyt havainnot voivat osaltaan heijastaa pankkitoimialan luonnetta sen ollessa toimialana hyvin säännelty sekä yhteiskunnan kannalta merkittävä. Lisäksi asiakkaiden merkittävyys voi heijastaa kohdeorganisaation asiakaskeskeistä strategiaa. ...
Keywords
pankkitoiminta sidosryhmät strategiat organisaatiot johtaminen pankit yritykset yritysstrategiat strateginen johtaminen liiketoiminta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313383

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4796]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ulkoisten kilpailutekijöiden vaikutus case-yrityksen kilpailukykyyn 

    Hänninen, Sarah (2021)
    Kandidaatin tutkielmassa on analysoitu kaupan alalla toimivan yrityksen ulkoista kilpailuympäristöä. Tutkielmassa on selvitetty, miten ulkoinen kilpailuympäristö huomioidaan case-yrityksen päätöksenteossa ja miten se ...
  • Outsourcing framework for delivery planning team 

    Tuominen, Totti (2020)
    Ulkoistaminen ja etenkin palveluiden ulkoistaminen lisääntyvät maailmanlaajuisissa yritysympäristöissä erittäin nopeasti. Tämän tutkielman ensisijainen tutkimusongelma on kuinka yritys/organisaatio/tiimi voi toteuttaa ...
  • Does business strategy and management control system fit determine performance? 

    Jukka, Tapio (Emerald, 2023)
    Purpose This study examines the relationship between business strategy, management control system (MCS) type and performance. Does the alignment of organisation business strategy and MCS fresult in better performance? ...
  • ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä 

    Jämsen, Juha (2015)
    Informaatioteknologia on aina katsottu olevan lähde kestävälle kilpailukyvylle. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että IT voi parantaa yrityksen suorituskykyä ja sen kilpailuasemaa. IT:n pitkän aikatähtäimen ...
  • Toimialareseptin ja yritysparadigman muutos sekä sen vaikutus strategiseen muutokseen : laadullinen ja historiallinen case-tutkimus perheyrityksen siirtymisestä monialayhtymän osaksi 

    Laine, Juhani (Jyväskylän yliopisto, 2000)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre