Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTakala, Tuomo
dc.contributor.advisorSajasalo, Pasi
dc.contributor.authorRäisänen, Jere
dc.contributor.authorKalpala, Lauri
dc.date.accessioned2020-05-28T11:17:28Z
dc.date.available2020-05-28T11:17:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69284
dc.description.abstractDorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainvälisistä yrityskaupoista jopa 70%–90% epäonnistuu. Toisaalta Varamäki et al. (2013) sekä tähän tutkimukseen haastatellut asiantuntijat näkevät, että suuri osa Suomessa tapahtuvista kasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää kasvuyritysten erilaisia yrityskauppastrategioita ja tunnistaa näiden pohjalta tekijöitä, jotka ovat tunnusomaisia onnistuneille, mutta toisaalta myös epäonnistuneille yritysostoille. Havaintojen pohjalta on tavoitteena kuvata niitä keinoja, joilla kasvuyritys pystyy paremmin onnistumaan yritysostoissaan. Tutkimuksen aineisto koostuu viiden kokeneen, yli 150:ssä yritysjärjestelyssä mukana olleiden asiantuntijoiden erillishaastatteluista. Aineiston analyysi on toteutettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa on käytetty sisällönanalyysia teemoitteluperiaatteella, jonka perusteella aineisto on jaoteltu neljän eri teeman mukaan: yritysostojen strategiat, pehmeämpien strategisten arvojen merkitys yritysostoissa, suunnitelmallisuus ja strategian mukainen toiminta yritysostoissa ja yrityskauppa prosessina. Tämän jälkeen, toisessa vaiheessa aineiston analyysia, löydöksiä on pyritty syventämään ja rikastamaan narratiivisen analyysin keinoin ja muodostettu kaksi tarinaa: epäonnistunut yritysosto– ja onnistunut yritysostotarina. Tutkimus osoittaa, että onnistunut yrityskauppa on yhdistelmä huolellisesti yrityksen strategian pohjalta suunniteltua ja toteutettua yritysostoprosessia sekä taitavaa ihmisten johtamista. Yrityskaupat muuttavat yleensä organisaation toimintaa kokonaisvaltaisesti, mikä ymmärrettävästi aiheuttaa henkilöstön keskuudessa muutosvastarintaa. Panostamalla yritysoston integraatiovaiheessa henkilöstön inspiroimiseen ja sitouttamiseen, parannetaan merkittävällä tavalla yrityskaupan onnistumisen edellytyksiä.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKasvuyritysten yrityskauppastrategiat
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005283541
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysoyrityskaupat
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoyritysstrategiat
dc.subject.ysokasvuyritykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot