Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorTeittinen, Turo
dc.contributor.authorGröhn, Noora
dc.date.accessioned2020-05-26T09:54:41Z
dc.date.available2020-05-26T09:54:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69225
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista toimijuutta tarkastellaan suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) keskeisiin muutoksiin. Toimijuus on käsitteenä moniselitteinen. Tässä tutkimuksessa ammatillinen toimijuus nähdään prosessina, jossa yhdistyvät ammatillinen identiteetti ja toimijuus. Opettajan ammatillisen toimijuus on sitä, mitä opettaja tekee, ja se näyttäytyy opettajan pedagogisena ajatteluna ja toimintana, joita opettaja voi kehittää ammatillisen kehittymisen keinoin. Tutkimus on toteutettu osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) –tutkimushanketta, jossa tutkimusaineisto on kerätty. Aineisto koostuu 16 työuransa eri vaiheessa olevan luokanopettajan haastattelusta, jotka analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Opettajat kuvailivat omaa ammatillista toimijuuttaan ja tässä tutkimuksessa sitä tulkittiin pedagogisen ajattelun ja toiminnan näkökulmasta. Oppilaan aktiivisuus, opiskelun merkityksellisyys ja onnistumisen kokemusten mahdollistaminen jokaiselle oppilaalle nousivat esille. Tulosten mukaan opettajien ammatillinen kehittyminen sisältää elementtejä sekä työyhteisön ulkopuolisista että sisäisistä tavoista kehittää opettajien ammatillista osaamista. Opettajien keskinäinen yhteistyö korostui pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä ammatillisen kehittymisen osina.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLuokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005263477
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysopedagoginen ajattelu
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot