Lastentarhanopettajataustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia lastentarhanopettajataustaisilla luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla on ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lastentarhanopettajataustalla merkitystä luokanopettajan opintojen ja työssä toimimisen kannalta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2018. Aineisto koostui kolmesta luokanopettajaopiskelijan ja neljästä luokanopettajan yksilöhaastattelusta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajanopettajan ammatti oli suurimmalle osalle haastateltavista varavaihtoehto, sillä suurin osa oli hakenut ensimmäisenä vaihtoehtona luokanopettajakoulutukseen. Luokanopettajakou- lutukseen hakeutumisen syinä olivat useimmiten tutkittavien aiemmat työkoke- mukset lasten kanssa ja opinnot, jotka herättivät mielenkiinnon luokanopettajan työtä kohtaan. Haasteltavat kuvasivat luokanopettajan ammatti-identiteettiään myönteisenä ja koko ajan kehittyvänä. Tärkein tutkimustulos oli, että lastentar- hanopettajataustalla koettiin olevan paljon merkitystä luokanopettajan työn kannalta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä opettajakoulutuksen opiskelijavalintakoemenettelyjä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29525]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
Teittinen, Turo; Gröhn, Noora (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Toimittajien kokemuksia ammatti-identiteetistä sekä ammattiin liittyvästä julkisuudesta ja sen hallinnasta
Sihvonen, Henna (2011)Tässä tutkimuksessa pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään niitä kokemuksia, joita toimittajilla on ammatti-identiteetistä, ammattiin liittyvästä julkisuudesta ja sen hallinnasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisena toimittajat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.