University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Hahmottamisen haasteet ja kuulumisen rakentuminen lapsen arjessa

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hakasalo, Mari
Date
2015
Discipline
Kasvatustiede

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä lapsen, jolla on hahmottamisen haasteita ja ADHD, arjesta. Keskeisenä nähtiin lapsen näkökulma, jolloin oire- ja ongelmakeskeisyydestä pyrittiin tietoisesti etääntymään. Tutkimus asettui lapsuudentutkimuksen alueelle, ottaen huomioon sen keskeiset metodologiset lähtökohdat. Aineisto kerättiin lapsia haastattelemalla ja havainnoimalla. Tutkimukseen osallistui 7 lasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin mukaisesti kuulumisen (belonging) käsitettä hyödyntäen. Lapsen kuulumisen rakentumisen kannalta tärkeää oli arjen helppous ja yhteenkuuluvuus. Helppoutta ja yhteenkuuluvuutta loivat läheiset ja tärkeät ihmissuhteet, joihin lapsi kiinnittyi ja joita kohtaan hän saattoi kokea samanlaisuutta. Mielekäs tekeminen, joka tuotti onnistumisen kokemuksia sekä säännöt ja struktuuri ja toisaalta valinnan vapaus arjessa edistivät lasten kuulumisen rakentumista. Kuulumattomuutta ruokkivat ensisijaisesti osaamattomuus ja ulkopuolisuus. Ympäristön tilallinen, ajallinen sekä sääntöihin ja käytäntöihin liittyvä vaikea hallittavuus tuottivat kuulumattomuutta. Ulkopuolisuus ja toi-seuttaminen olivat ensisijaisesti seurausta yksinäisyydestä ja kiusaamisesta. Toimintapiirien näkökulmasta kuulumattomuutta ja tyytymättömyyttä tapahtui ensisijaisesti koulussa. Tuloksista voidaan päätellä lapsen arjen olevan moninainen ja sisältävän vähintään yhden konkreettisen kuulumisen rakentumisen kohteen, joka tuottaa myönteistä arkea. Keskeisenä näyttäytyi lasten avoimuus ja halu kertoa arjestaan. Lisäksi koulu toimintapiirinä asettui ongelmia ja hankaluuksia tuottavaksi ympäristöksi lasten arjessa, jossa koettuja haasteita kohtaan lapset aktiivisesti kuulumistaan erilaisin keinoin rakensivat. ...
Keywords
arki kuuluminen lapsi lapsuudentutkimus hahmottaminen lapset lapsuus ADHD yhteenkuuluvuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509233233

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana 

    Elomaa, Sannamari; Suni, Hanna (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ja opettajat määrittelevät visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet, miten he kokevat ne ja, miten he vastaavat lapsen haasteisiin arjessa. ADHD -lasten ...
  • Lasten kuulumisen rakentuminen perhearjessa 

    Gråsten, Heidi (2016)
    Tunne siitä, että kuuluu johonkin, on olennaisen tärkeää ihmisen hyvinvoinnille, ja kun ihminen luo kuulumistaan ympäristönsä eri ulottuvuuksiin, luo hän samalla käsitystä myös itsestään. Pro gradu –tutkielmani tarkoituksena ...
  • Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen 

    Kiiski, Kati (2022)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • "Oli kerran Tuulikki-tonttu" : sisäistekijyys ja tekijyys lapsen tuottamissa teoksissa 

    Kuusimäki, Katariina (2013)
    Analysoin tutkielmassani viidestä kuuteen -vuotiaan tytön, Matildan, tuottamaa kolmea teosta Joulukirjaa, Autokirjaa ja ”Keijukirjaa” lähilukemalla niitä Michael Armstrongin (2006) narratiivisen analyysin avulla, tulkitsemalla ...
  • Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta 

    Holopainen, Katri (2011)
    Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre