Co-teaching with special education teachers : English and Swedish teachers’ experiences and perceptions
Samanaikaisopetuksessa vähintään kaksi opettajaa opettaa yhdessä samassa luokkahuoneessa. Tässä pro gradu - tutkielmassa tutkin englannin ja ruotsin opettajien kokemuksia ja käsityksiä samanaikaisopetuksesta erityisopettajan kanssa. Samanaikaisopetus on lisääntynyt kouluissa muun muassa siksi, että sitä käytetään inkluusion haasteisiin vastaamisessa. Tähän asti samanaikaisopetusta on tutkittu lähinnä erityisopettajien ja luokanopettajien näkökulmasta. Kieltenopettajien käsitysten tutkimus on ollut selvästi vähäisempää.
Koska kieltenopettajien yleisin samanaikaisopetuspari on erityisopettaja, tutkimuksen osallistujiksi valittiin kahdeksan englannin ja ruotsin opettajaa, joilla oli kokemusta samanaikaisopetuksesta erityisopettajan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa osallistujien kokemuksia ja käsityksiä samanaikaisopetuksesta. Tutkimus suoritettiin haastattelujen avulla, joista viisi tehtiin kasvotusten ja kolme puhelinhaastatteluna. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisesti sisällönanalyysiä käyttäen.
Sekä osallistuneiden opettajien koulujen että opettajien itsensä asenteet samanaikaisopetusta kohtaan olivat valtaosin positiivisia. Suurin ongelma samanaikaisopetuksen toteuttamisessa oli erityisopettajien vähäisyys ja siitä johtuva kiireisyys sekä yhteisen suunnitteluajan puute. Yleisimmin käytetty samanaikaisopetusmetodi oli se, että kieltenopettaja opetti luokan edessä ja erityisopettaja kierteli auttamassa. Tähän toimintatapaan päädyttiin siksi, että se oli helpointa kieltenopettajan jouduttua suunnittelemaan tunnit yksin. Opettajien auktoriteetti luokassa nähtiin kuitenkin tasa-arvoisena. Kieltenopettajien kokemukset samanaikaisopetussuhteesta erityisopettajien kanssa olivat pääosin positiivisia ja he kokivat samanaikaisopetuksen sopivan hyvin kieltenopetukseen. He kokivat samanaikaisopetuksen tarjoavan ylimääräistä tukea sekä opettajille että oppilaille. Kieltenopettajat toivoivat erityisopettajilta kuitenkin vieläkin aktiivisempaa roolia luokkahuoneessa ja oppituntien suunnittelussa. Osallistujat eivät olleet saaneet juuri ollenkaan koulutusta samanaikaisopetukseen.
Osallistujien positiiviset kokemukset voisivat innostaa yhä useampia kieltenopettajia kokeilemaan samanaikaisopetusta. Tulosten perusteella samanaikaisopetukseen tulisi kiinnittää huomiota opettajankoulutuksessa ja siihen tulisi luoda paremmat olosuhteet kouluissa, joissa sitä käytetään. Jatkotutkimusta aiheesta voitaisiin tehdä esimerkiksi vaihtamalla tutkimusmetodiksi kyselylomake tai suurentamalla haastateltavien määrää. Myös muiden kielten kuin englannin ja ruotsin opettajien käsityksiä voitaisiin tutkia tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ... -
Finnish listeners’ perceptions of other non-native English speakers’ accents
Obeda, Lily (2020)As the role of English language broadens in the world, it is important to note how different users of English perceive their language peers in second language settings, and to understand what factors go into those ratings. ... -
A case study : perceptions and experiences on artificial intelligence in financial administration
Punnala, Santeri (2021)Artificial intelligence is rapidly becoming a technology that has the potential to create significant competitive advantage for companies in different sectors of business, and financial administration is not an exception. ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.