Luokanopettajien tunnekokemukset ja niiden yhteys työn imuun
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin luokanopettajat kokevat tilannekohtaisia tunteita ja työn imua. Lisäksi tutkittiin tunnekokemuksissa ilmenevää vaihtelua vuorokauden aikana sekä sitä, missä määrin opettajien tunteet eroavat työkokemuksen suhteen toisistaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös luokanopettajien tunteiden ja työn imun yhteyttä toisiinsa, kun työkokemus oli huomioitu. Tutkimuksen aineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta, johon osallistui 50 toisen luokan luokanopettajaa. Aineisto kerättiin mobiilikyselyllä sekä kyselylomakkeella ja analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin, yksisuuntaisen varianssianalyysin, epäparametristen testien sekä hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat luokanopettajien työn imun olevan keskimäärin korkeaa. Myönteisiä tunteita koettiin jossain määrin ja kielteisiä tunteita ei hermostuneisuutta lukuun ottamatta koettu lainkaan. Opettajien tunteissa tapahtui tilastollisesti merkitsevää muutosta vuorokauden aikana. Lyhimmän työuran tehneet kokivat vähemmän myönteisiä tunteita ja enemmän hermostuneisuutta kuin pisimmän työuran tehneet. Myönteisten tunteiden ja työn imun välillä oli vastavuoroinen yhteys: mitä enemmän luokanopettajat kokivat myönteisiä tunteita, sitä enemmän he kokivat myös työn imua ja päinvastoin. Hermostuneisuus ja työn imu eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä toisiinsa. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimuksia työn imusta sekä toivat uutta tietoa luokanopettajien tunnekokemuksista ja niiden yhteydestä työn imuun. Tutkimus osoittaa, että luokanopettajien työhyvinvoinnin tarkastelussa olisi jatkossa tärkeää huomioida myös opettajien tunnekokemukset.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
Viherjälaakso, Elli (2021)Tutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia neljästä eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mitä lapset kertovat näiden tunteiden kokemisesta, ja miten he niitä käsittelevät. Tutkimukseni taustalla ... -
Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa
Linnavirta, Milla; Reijonen, Heini (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien ... -
Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun 3. luokalla
Annanolli, Jerita (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja työn imun välistä yhteyttä. Lisäksi tarkasteltiin työkokemuksen ja sukupuolen yhteyttä opettajan kokemiin pystyvyysuskomuksiin ... -
Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto
Petsalo, Suvi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työkokemuksen yhteyttä luokanopettajien työn imuun. Työn imu on työhyvinvointiin liittyvä käsite, ja luokanopettajien työn imu vaikuttaa heidän opetustyönsä tuloksiin sekä oppilaiden ... -
Työrauhaa etsimässä : kokeneiden luokanopettajien käsityksiä työrauhasta ja sen häiriöistä
Lindqvist, Hilma; Niemenlehto, Minna-Liisa (2002)