Kasvisravintoloiden käyttönimistö Suomessa
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tutkielmassa tarkastellaan Suomessa sijaitsevien kasvisravintoloiden käyttönimiä nimien semanttisen sisällön ja rakenteen kannalta pohjaten analyysi kaupallisen nimistön tutkimukseen. Kasvisruoka ja ravintoloissa käynti ovat Suomessa yleistyviä trendejä, joten tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisista piirteistä tämän ajankohtaisen ja koko ajan kasvavan alan nimeäminen koostuu.
Tutkimuskysymykset ovat: Millaisista sanoista, sanayhdistelmistä ja kielistä kasvisravintoloiden käyttönimet koostuvat? Kuinka informatiivisia nimet ovat ja miten ne viestivät toimialastaan kasvisravintoloina? Poikkeavatko nimet piirteiltään riippuen alueesta tai yrityksen perustamisajankohdasta? Nimien kaupallisuuteen viittavia funktioita käsitellään tutkielmassa markkinointipsykologian näkökulmasta. Tarkoitus ei ole selvittää, millaiset nimet ovat kasvisravintoloille tai huonoja, vaan löytää piirteitä, millä tavoin kasvisravintolat tuovat nimissään esiin houkuttelevuutta ja viestivät itsestään asiakaskohderyhmilleen.
Aineistona on 77 kasvisravintolan käyttönimeä, jotka on kerätty osoitteesta Happycow.net. Aineistoa käsitellään sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti. Aineiston nimiin sisältyvät sanat jaotellaan henkilönnimiksi, paikannimiksi, toimintapaikkasanoiksi, tuotesanoiksi sekä muiksi sanoiksi. Jaottelun myötä selviää, millaiset sanat ovat tyypillisiä tämän toimialan edustamille käyttönimille ja millaista merkityssisältöä nimissä ilmaistaan. Nimien sisältämät sanat ryhmitellään lisäksi kielellisen alkuperän mukaan ja tuloksia analysoidaan ravintola-alan sekä markkinoinnin näkökulmista huomioiden myös yritysten sijainnit ja perustamisajankohdat.
Keskeisenä tutkimustuloksena on kasvisravintoloiden monikielisyys, erityisesti suomen kielen ohella englannin kielen runsas esiintyminen nimissä. Tutkimus osoittaa ravintoloiden käyttönimien koostuvan useimmiten kahdesta tai useammasta sanasta, joista yhdessä sanassa ilmenee jotakin yrityksen kannalta informatiivista, kuten yrityksen toimiala, sijainti tai omistajuus ja toisessa sanassa jokin nimeä yksilöivä tekijä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuntoilupaikkojen nimeäminen Keski-Suomessa
Järvinen, Anna-Mari (2022)Tutkielma käsittelee Keski-Suomessa sijaitsevien kuntoilupaikkojen, eli kuntosalien, liikuntakeskusten, kuntokeskusten ja Crossfit-salien nimistöä. Pyrkimyksenä on selvittää, miten kuntoilupaikat nimetään, kuinka ... -
Elixia-liikuntakeskuksen ryhmäliikuntatuntien nimistä
Salo, Teemu (2013)Tutkielmassani tarkastellaan ELIXIA- liikuntakeskuksen ryhmäliikuntakalenterissa esiintyvää nimistöä. Tutkimus kuuluu nimistöntutkimuksen alaan. Tutkimuskohteena ovat ryhmäliikunta-tuntien nimet, jotka voidaan luokitella ... -
Vilppulan nuorten epävirallinen paikannimistö
Luova, Mikael (2007) -
“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
Pesonen, Reetta; Carpén, Helmi (2021)Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. ... -
Muurakin ja Päijät Metallin jäljillä : kielellinen alkuperä ja paikallisuuden ilmeneminen Muuramen yritysnimistössä
Torro, Fanny (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon ja missä suhteessa Muuramen yritysnimistö sisältää erikielisiä aineksia ja kuinka se eroaa aiemmin tutkituista Turun ja Helsingin sekä soveltuvin osin Kauhavan ...