Kuntoilupaikkojen nimeäminen Keski-Suomessa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielma käsittelee Keski-Suomessa sijaitsevien kuntoilupaikkojen, eli kuntosalien, liikuntakeskusten,
kuntokeskusten ja Crossfit-salien nimistöä. Pyrkimyksenä on selvittää, miten kuntoilupaikat nimetään,
kuinka informatiivisia annetut nimet ovat ja miten nimen avulla houkutellaan asiakkaita.
Tutkielmassa on tavoitteena saada vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millainen kuntoilupaikkojen nimien funktionaalis-semanttinen rakenne on? Kuinka informatiivisia annetut nimet ovat ja miten
ne ilmentävät toimialaansa nimen kautta? Miten kuntoilupaikat houkuttelevat kuluttajia nimen avulla
markkinointipsykologian näkökulmasta? Tutkimukselle teoreettisen viitekehyksen luovat nimistöntutkimus ja markkinointipsykologia.
Tutkielman aineisto koostuu 49:stä keskisuomalaisen kuntoilupaikan nimestä, jotka on kerätty käyttämällä Finder-yrityshakupalvelua. Koska tutkimuksen kohteena ovat yritysnimet, kaupunkien omistamat
kuntoilupaikat on rajattu pois tarkastelusta. Nimet luokitellaan funktionaalis-semanttisen rakenneanalyysin mukaan liikeideaa ilmaiseviin nimenosiin, yksilöiviin nimenosiin ja täydentäviin nimenosiin. Analyysi
yhdistelee kvalitatiivista eli laadullista ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Nimien houkuttelevuutta tarkastellaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kuntoilupaikkojen nimet rakentuvat pääosin liikeideaa ilmaisevasta
nimenosasta ja yksilöivästä nimenosasta, kun taas täydentävä nimenosa on nimissä harvinaisempi. Nimeäminen on pääosin informatiivista ja kuluttajia houkuttelevaa. Etenkin liikeideaa ilmaiseva nimenosa
ja toisinaan myös yksilöivä nimenosa toimivat informatiivisina elementteinä, jotka ilmaisevat toimialan.
Monesta nimestä on nähtävillä kuluttajien houkuttelu heidän tarpeisiinsa vetoavilla sanavalinnoilla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5291]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kasvisravintoloiden käyttönimistö Suomessa
Saarinen, Veera (2020)Tutkielmassa tarkastellaan Suomessa sijaitsevien kasvisravintoloiden käyttönimiä nimien semanttisen sisällön ja rakenteen kannalta pohjaten analyysi kaupallisen nimistön tutkimukseen. Kasvisruoka ja ravintoloissa käynti ... -
Yritysten osaamisen kehittämisen verkostot ja vaikuttavuus Keski-Suomessa
Itkonen, Kari; Stenström, Marja-Leena; Nikkanen, Pentti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011) -
Eräs talo varakas Oli Keski-Suomessa (6/8 F)
Unknown author (s. d.) -
ICT-alan kehittäminen Keski-Suomessa : selvitys ICT-alan yrityksille Keski-Suomessa
Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka; Neittaanmäki, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
Pesonen, Reetta; Carpén, Helmi (2021)Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. ...