Pelillistäminen ja sen vaikutukset opiskelumotivaatioon
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkielma tehdään kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyy pelillistämiseen sekä sen vaikutuksiin opiskelumotivaatiossa. Tutkielman tavoitteena on esitellä aiheesta tehtyä tutkimusta, niiden tuloksia sekä laajentaa yleistä tietoisuutta pelillistämisen vaikutuksista opiskelumotivaatioon. Pelillistäminen on saanut osakseen huomattavaa kiinnostusta viime vuosien aikana ja sen vaikutuksia on alettu tutkimaan laajemmin. Pelillistämisellä tarkoitetaan pelinomaisten elementtien tuomista pelien ulkopuoliseen kontekstiin, tässä tapauksessa opiskeluun. Pelinomaisia elementtejä ovat esimerkiksi erilaiset pistetaulukot, saavutukset ja tasot. Tutkielma keskittyy erityisesti digitaaliseen pelillistämiseen, koska suuri osa nykyopetuksesta tapahtuu virtuaalisissa oppimisympäristöissä. Etenkin digitaalisissa peleissä esiintyy edellä mainittuja pelinomaisia elementtejä.
Vaikka pelillistäminen on teoriassa jaettavissa analogiseen ja digitaaliseen pelillistämiseen, on tutkimuksille ominaista puhua vain pelillistämisestä, vaikka se tapahtuisikin digitaalisessa ympäristössä. Tutkimuksiin nojaten voidaan todeta, että pelillistäminen vaikuttaa opiskelumotivaatioon useimmissa tapauksissa positiivisesti, vaikkakin useat tutkimukset ilmoittivat toistaiseksi tehdyn tutkimuksen olevan metodologisesti riittämätöntä luotettavien tulosten saamiseksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4981]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
Auerniitty, Aarni (2019)Tietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja ... -
Exploring Gameful Motivation of Autonomous Learners
Vahlo, Jukka; Tuuri, Kai; Välisalo, Tanja (Frontiers Media SA, 2022)In this explorative study, we investigated motives of autonomous learners to participate in an online course, and how these motives are related to gameplay motivations, engagement in the course experience, and learning ... -
Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
Veijonen, Konsta (2021)Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan ... -
Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla
Takala, Esa (2017)TIIVISTELMÄ Esa Takala 2017. Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla. Kvantitatiivinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan oppilaiden koulumenestykseen liittyvistä ... -
Kokkolan ja Vaasan luokanopettajan poikkeuskoulutuksessa lukuvuonna 1992-1993 opiskelleiden elämäntilanteen vaikutus opiskelumotivaatioon
Åkerblom, Hilkka; Tiuraniemi, Kaisa (1994)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.