dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Kaski, Jussi | |
dc.date.accessioned | 2020-05-22T12:01:32Z | |
dc.date.available | 2020-05-22T12:01:32Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69138 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkielma tehdään kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyy pelillistämiseen sekä sen vaikutuksiin opiskelumotivaatiossa. Tutkielman tavoitteena on esitellä aiheesta tehtyä tutkimusta, niiden tuloksia sekä laajentaa yleistä tietoisuutta pelillistämisen vaikutuksista opiskelumotivaatioon. Pelillistäminen on saanut osakseen huomattavaa kiinnostusta viime vuosien aikana ja sen vaikutuksia on alettu tutkimaan laajemmin. Pelillistämisellä tarkoitetaan pelinomaisten elementtien tuomista pelien ulkopuoliseen kontekstiin, tässä tapauksessa opiskeluun. Pelinomaisia elementtejä ovat esimerkiksi erilaiset pistetaulukot, saavutukset ja tasot. Tutkielma keskittyy erityisesti digitaaliseen pelillistämiseen, koska suuri osa nykyopetuksesta tapahtuu virtuaalisissa oppimisympäristöissä. Etenkin digitaalisissa peleissä esiintyy edellä mainittuja pelinomaisia elementtejä.
Vaikka pelillistäminen on teoriassa jaettavissa analogiseen ja digitaaliseen pelillistämiseen, on tutkimuksille ominaista puhua vain pelillistämisestä, vaikka se tapahtuisikin digitaalisessa ympäristössä. Tutkimuksiin nojaten voidaan todeta, että pelillistäminen vaikuttaa opiskelumotivaatioon useimmissa tapauksissa positiivisesti, vaikkakin useat tutkimukset ilmoittivat toistaiseksi tehdyn tutkimuksen olevan metodologisesti riittämätöntä luotettavien tulosten saamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 18 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Pelillistäminen ja sen vaikutukset opiskelumotivaatioon | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005223391 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.subject.yso | motivointi | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskatsaukset | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |