Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorHellström, Anni
dc.date.accessioned2020-05-22T07:33:55Z
dc.date.available2020-05-22T07:33:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69125
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydestä. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisenä, mitkä tekijät vaikuttivat positiivisten kieliasenteiden ja motivaation syntyyn sekä lukiolaisten kokemuksia lähiympäristön vaikutuksesta heidän kieliasenteisiinsa sekä motivaatioon. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistui kuusi nuorta, joita haastateltiin pareittain helmikuussa 2020. Tutkimustulokset osoittivat, että ruotsin kielen opiskelu koetaan merkityksellisenä ennen kaikkea tulevaisuutta varten – nuorilla oli vahva kuva siitä, että vaikka ruotsia ei Savossa käytetäkään, tulevat he joskus tarvitsemaan kieltä. Kieltenopiskelun merkityksellisyydessä korostuivat myös halu oppia ruotsia sekä kiinnostus kieltä ja kieliaineita kohtaan. Positiiviset asenteet ja motivaatio ilmenivät kieliarvojen sekä -asenteiden kautta: ruotsi nähtiin rikkautena, ja toisaalta myös lukiolaisten positiiviset mielikuvat olivat avainasemassa. Motivaatiota ruotsin lukemiseen lisäsi erityisesti oma kiinnostus kieltä kohtaan sekä kokemukset omasta osaamisesta ja sen kehittymisestä. Nuoret kokivat, että pystyivät olla välittämättä lähiympäristön kieliasenteista: oma kiinnostus ja halu oppia oli avainasemassa: nuorten kertomassa kävi ilmi, että lähiympäristön asenteet eivät ole enää lukiossa niin tärkeitä kuin peruskoulussa.fi
dc.format.extent39
dc.language.isosv
dc.subject.otherspråkattityd
dc.subject.otherNorra Savolax
dc.title"Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005223378
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoasenteet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot