"Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydestä. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisenä, mitkä tekijät vaikuttivat positiivisten kieliasenteiden ja motivaation syntyyn sekä lukiolaisten kokemuksia lähiympäristön vaikutuksesta heidän kieliasenteisiinsa sekä motivaatioon.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistui kuusi nuorta, joita haastateltiin pareittain helmikuussa 2020.
Tutkimustulokset osoittivat, että ruotsin kielen opiskelu koetaan merkityksellisenä ennen kaikkea tulevaisuutta varten – nuorilla oli vahva kuva siitä, että vaikka ruotsia ei Savossa käytetäkään, tulevat he joskus tarvitsemaan kieltä. Kieltenopiskelun merkityksellisyydessä korostuivat myös halu oppia ruotsia sekä kiinnostus kieltä ja kieliaineita kohtaan. Positiiviset asenteet ja motivaatio ilmenivät kieliarvojen sekä -asenteiden kautta: ruotsi nähtiin rikkautena, ja toisaalta myös lukiolaisten positiiviset mielikuvat olivat avainasemassa. Motivaatiota ruotsin lukemiseen lisäsi erityisesti oma kiinnostus kieltä kohtaan sekä kokemukset omasta osaamisesta ja sen kehittymisestä.
Nuoret kokivat, että pystyivät olla välittämättä lähiympäristön kieliasenteista: oma kiinnostus ja halu oppia oli avainasemassa: nuorten kertomassa kävi ilmi, että lähiympäristön asenteet eivät ole enää lukiossa niin tärkeitä kuin peruskoulussa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
Kiuru, Kaisa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisten kahdeksasluokkalaisten asennoitumista ruotsin kielen opiskeluun sekä heidän käsityksiään itsestään ruotsinoppijoina. Määrittelen monikielisyyden useamman kuin yhden ... -
Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
Hammett, Johanna (2020)Tämä tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisellä paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian ... -
"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän ... -
Attityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter
Huida, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten ...