Luokanopettajien kokemuksia psyykkisen hyvinvoinnin vaatimus- ja voimavaratekijöistä työssä
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tutkittavana ilmiönä on luokanopettajien psyykkinen hyvinvointi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ennakkoajatuksia psyykkisestä hyvinvoinnista työssä sekä kokemuksia psyykkistä hyvinvointia lisäävistä voimavaratekijöistä ja psyykkistä hyvinvointia heikentävistä vaatimustekijöistä. Psyykkistä hyvinvointia tarkasteltiin näiden koettujen vaatimus- ja voimavaratekijöiden kautta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimukseen osallistui kahdeksan luokanopettajaa, ja tutkimuksen aineisto koostuu ennakkotehtävistä sekä haastatteluista. Aineisto kerättiin marraskuussa 2019. Tutkimustuloksissa ennakkoajatukset sekä voimavara- ja vaatimustekijät on jaettu sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin. Keskeisin tutkimustulos ulkoisten voimavaratekijöiden osalta oli työyhteisö, jonka todettiin lisäävän voimavaroja työhön. Sisäisten voimavarojen osalta keskeisin psyykkistä hyvinvointia lisäävä tekijä oli työn rajaaminen. Ulkoisten vaatimustekijöiden osalta korostui luokanopettajan työn laajuus, mikä kuormitti opettajia. Sisäisisistä vaatimustekijöistä oman riittämättömyyden koettiin heikentävän psyykkistä hyvinvointia eniten. Luokanopettajan psyykkisen hyvinvoinnin ja työssä jaksamisen kannalta on tärkeää, että työn vaatimus- ja voimavaratekijät tunnistetaan, sillä niitä tasapainottamalla voidaan lisätä luokanopettajien työhyvinvointia ja samalla vähentää luokanopettajien työssä kuormittumista. Tutkimustulosten mukaan olisi tärkeää, että kouluissa panostettaisiin entistä enemmän työyhteisön hyvinvointiin ja toimivuuteen sekä luokanopettajan työn tarkempaan rajaukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Omaishoitajat OMApolulla : psyykkisen hyvinvoinnin muutoksen yhteys verkko-ohjelmaan sitoutumiseen ja kokemuksia verkko-ohjelmasta
Ojaluoma, Tia-Maria; Jokinen, Aino (2021)Tämä tutkimus on osa Omaishoitajien psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen -etäkuntoutushanketta, joka toteutettiin Kelan rahoittamana vuosina 2016-2018 Tutkimus- ja kehittämiskeskus GeroCenterissä yhteistyössä Jyväskylän ... -
Hyvinvointi- ja kuormittavuustekijät liikunnanopettajan työssä : lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojekteista
Ranta, Isabella (2020)Liikuntaprojektit ovat tulleet osaksi liikunnanopettajan perustyötä ja työnkuvaa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojektien hyvinvointi- ja ... -
Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
Juottonen, Roosa (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat ... -
Urheiluakatemiavalmentajien työhyvinvointipääomaa rakentavat voimavaratekijät
Savukoski, Marika (2021)Nykyisen hallitusohjelman yhtenä tavoitteena on nostaa työhyvinvointi maailman parhaaksi vuoteen 2030 mennessä. Eri ammattilaisten työhyvinvointia on siten tärkeää tutkia ja etsiä keinoja vaikuttaa positiivisesti työhyvinvoinnin ... -
Keski-ikäisten sosiaalisen verkostopääoman ja psyykkisen hyvinvoinnin rakenne ja yhteydet tietokoneen aktiivikäyttöön
Hänninen, Jenni; Niemi, Minna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin keski-ikäisten sosiaalisen verkostopääoman ja psyykkisen hyvinvoinnin faktorirakennetta sekä faktoreiden ja niiden osa-alueiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi tutkittiin muodostuneiden sosiaalisen ...