Hyvinvointi- ja kuormittavuustekijät liikunnanopettajan työssä : lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojekteista
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Liikuntaprojektit ovat tulleet osaksi liikunnanopettajan perustyötä ja työnkuvaa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojektien hyvinvointi- ja kuormittavuustekijöistä heidän työssään. Tavoitteena oli saada konkreettista tietoa siitä, millaisia hyvinvointi- ja kuormittavuustekijöitä liikuntaprojekteista syntyy lukion liikunnanopettajien näkemyksien mukaan. Liikuntaprojekteista syntyviä hyvinvointi- ja kuormittavuustekijöitä tarkasteltiin psyykkisten, sosiaalisten ja fyysisten osa-alueiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto koostui kuuden lukion liikunnanopettajan teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat Helsingin ja Espoon lukioiden liikunnanopettajia. Haastateltavista neljä oli miestä ja kaksi naista. Teemahaastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina kyseisenä aikana vallinneen koronaviruspandemian vuoksi. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa sisältöä eriteltiin ja teemoiteltiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että liikunnanopettajat kokivat liikuntaprojektit samaan aikaan hyvinvointia lisäävinä sekä kuormitusta aiheuttavina. Psyykkiset tekijät nousivat korkeimmiksi sekä hyvinvointi- että kuormittavuustekijöissä. Hyvinvointitekijöistä tärkeimmiksi nousivat koettu autonomia ja työstä saatu arvostus. Merkittävimmät kuormittavuustekijät olivat työmäärän ja kiireen lisääntyminen sekä työn tauottomuus. Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena nostettiin esiin liikuntaprojektitöiden palkallisuus. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan siis todeta, että kehittämistyö, jota toteutetaan liikuntaprojekteilla kuvaa hyvin nykyajan postmodernia työkulttuuria, missä työn tuloksellisuus, tehokkuus ja jatkuva muutos ovat keskiössä. Toisaalta kyseiset liikuntaprojektien elementit mahdollistavat myös hyvinvointitekijät, kuten omaan työhön vaikuttamisen, työn monipuolisuuden sekä oman ammatillisen kehityksen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kyllä opettajan työ olisi mahdotonta jaksaa ilman työkavereiden tukea!" : tutkimus liikunnanopettajien työssä jaksamisesta
Salonen, Johanna; Syvänen, Anne (2009) -
”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
Rantala, Matti; Siltovuori, Antti (2024)Liikunnanopettajien työhyvinvointitutkimus on tärkeää, niin itse opettajien hyvinvoinnin kannalta, kuin myös yhteiskunnallisella tasolla. Työhyvinvoinnin laiminlyönnit saavat aikaan sairaspoissaoloja, työstä irtaantumista ... -
Vastavalmistuneiden yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työn kuormitus- ja voimavaratekijöistä
Hallila, Reetta (2022)Opettajien uupumus on lisääntynyt viime vuosina ja media on uutisoinut siitä säännöllisesti. Työelämään siirtymisen tiedetään olevan henkisesti kuormittava elämänvaihe ja noviisiopettajien työstä poistuminen yleisintä ... -
Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa
Pöyhtäri, Saana (2015)TIIVISTELMÄ Pöyhtäri, Saana (2015). Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.