The deaf learning English : learning environments and processes
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Erilaisia oppimisympäristöjä on onnistuneesti hyödynnetty oppimisen tukena jo useiden vuosien ajan. Tästä huolimatta ei ole olemassa tutkimuksia siitä, kuinka kuurot käyttävät oppimisympäristöjä englannin oppimiseen ja on vain joitakin tutkimuksia siitä, kuinka kuurot ylipäätään oppivat englantia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää, millaisia ovat kuurojen englannin kielen oppimisen prosessit etenkin oppimisympäristöjen kannalta. Tätä on selvitetty vertaamalla kuurojen kieltenoppimista kuulevien kieltenoppimiseen.
Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella. Osallistujien kriteerinä oli, että he eivät olleet englantia äidinkielenään puhuvia, eivätkä alle 18- tai yli 40-vuotiaita. Kaiken kaikkiaan aineisto koostui 94 osallistujasta, joista 79 oli kuulevia ja 15 kuuroja. Osallistujille ei annettu tarkkaa määritelmää siitä, kuka on kuuro, joten he saivat määritellä itse, kokivatko he olevansa kuuroja vai kuulevia.
Kysely koostui useasta kysymyksestä, joilla kartoitettiin osallistujien arkipäivän englannin kielen käyttöä, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Osallistujia esimerkiksi pyydettiin kuvaamaan, kuinka paljon he käyttivät arjessaan erilaisia medioita, ja kuinka paljon he olivat oppineet niiden kautta englantia. Heitä pyydettiin myös arvioimaan, miten hyödyllisiä erilaiset koulussa käytetyt tehtävätyypit ja muut koulun oppimisympäristöt olivat heille olleet, sekä kuvailemaan erilaisia oppimiseen joko negatiivisesti tai positiivisesti vaikuttaneita tekijöitä.
Tulokset osoittivat, että odotusten mukaisesti erilaiset informaalitkin oppimisympäristöt olivat hyödyllisiä englannin oppimisen kannalta. Odotetusti kuulevat myös hyötyivät kuuroja enemmän kuuloon pohjautuvista oppimisympäristöistä, kuten musiikista ja kuuntelutehtävistä. Kuurojen ei havaittu kompensoivan näiden oppimisympäristöjen puuttumista toisilla oppimisympäristöillä.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat toivottavasti tulevaisuudessa hyödyllisiä etenkin kuuroille englannin kielen oppijoille sekä heidän opettajilleen. Lisätutkimuksen tarve on kuitenkin edelleen suuri.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24518]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ois kiva et se kattois mua ja puhuis" : cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study
Mikkola, Hanna (2015)Sisäkorvaistutteen (SI) saaneiden lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja monet heistä opiskelevat yhtä tai jopa useampaa vierasta kieltä, yleisimmin englantia. Meillä on käsissämme ensimmäinen sukupolvi lapsia ja nuoria, jotka ... -
Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Hartikainen, Tuomas (2018)Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...