University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The deaf learning English : learning environments and processes

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eriksson, Pia
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Erilaisia oppimisympäristöjä on onnistuneesti hyödynnetty oppimisen tukena jo useiden vuosien ajan. Tästä huolimatta ei ole olemassa tutkimuksia siitä, kuinka kuurot käyttävät oppimisympäristöjä englannin oppimiseen ja on vain joitakin tutkimuksia siitä, kuinka kuurot ylipäätään oppivat englantia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää, millaisia ovat kuurojen englannin kielen oppimisen prosessit etenkin oppimisympäristöjen kannalta. Tätä on selvitetty vertaamalla kuurojen kieltenoppimista kuulevien kieltenoppimiseen. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella. Osallistujien kriteerinä oli, että he eivät olleet englantia äidinkielenään puhuvia, eivätkä alle 18- tai yli 40-vuotiaita. Kaiken kaikkiaan aineisto koostui 94 osallistujasta, joista 79 oli kuulevia ja 15 kuuroja. Osallistujille ei annettu tarkkaa määritelmää siitä, kuka on kuuro, joten he saivat määritellä itse, kokivatko he olevansa kuuroja vai kuulevia. Kysely koostui useasta kysymyksestä, joilla kartoitettiin osallistujien arkipäivän englannin kielen käyttöä, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Osallistujia esimerkiksi pyydettiin kuvaamaan, kuinka paljon he käyttivät arjessaan erilaisia medioita, ja kuinka paljon he olivat oppineet niiden kautta englantia. Heitä pyydettiin myös arvioimaan, miten hyödyllisiä erilaiset koulussa käytetyt tehtävätyypit ja muut koulun oppimisympäristöt olivat heille olleet, sekä kuvailemaan erilaisia oppimiseen joko negatiivisesti tai positiivisesti vaikuttaneita tekijöitä. Tulokset osoittivat, että odotusten mukaisesti erilaiset informaalitkin oppimisympäristöt olivat hyödyllisiä englannin oppimisen kannalta. Odotetusti kuulevat myös hyötyivät kuuroja enemmän kuuloon pohjautuvista oppimisympäristöistä, kuten musiikista ja kuuntelutehtävistä. Kuurojen ei havaittu kompensoivan näiden oppimisympäristöjen puuttumista toisilla oppimisympäristöillä. Tämän tutkimuksen tulokset ovat toivottavasti tulevaisuudessa hyödyllisiä etenkin kuuroille englannin kielen oppijoille sekä heidän opettajilleen. Lisätutkimuksen tarve on kuitenkin edelleen suuri. ...
Keywords
kielen oppiminen englannin kieli kuulovammaiset kuurot oppimisympäristö language learning English language hearing-impaired people deaf learning environment
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203349

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Ois kiva et se kattois mua ja puhuis" : cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study 

    Mikkola, Hanna (2015)
    Sisäkorvaistutteen (SI) saaneiden lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja monet heistä opiskelevat yhtä tai jopa useampaa vierasta kieltä, yleisimmin englantia. Meillä on käsissämme ensimmäinen sukupolvi lapsia ja nuoria, jotka ...
  • Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective 

    Hartikainen, Tuomas (2018)
    Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ...
  • Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies 

    Blomquist, Sofia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre