Yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutos, päällekkäistyminen ja sukupuolierot alakoulun aikana
Date
2020Tutkimuksessa tutkittiin lasten yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutosta, päällekkäistymistä ja sukupuolieroja 1., 3. ja 6. luokalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Alkuportaat-seurantatutkimusta vuosina 2008, 2010 ja 2013. Tutkimukseen osallistui 564 lasta (316 poikaa, 248 tyttöä). Yliaktiivisuus- ja käytösoireita kartoitettiin opettajien täyttämillä Vahvuudet ja vaikeudet –kyselylomakkeilla (The Strengths and Difficulties Questionnaire).
Yliaktiivisuusoireiden muutosta ja sukupuolen yhteyttä tutkittiin toistomittausten varianssianalyysilla. Käytösoireiden muutosta ja sukupuolen yhteyttä selvitettiin Wilcoxonin ja Mann-Whitneyn testeillä. Yliaktiivisuus- ja käytösoireiden päällekkäistymistä sekä ajan ja sukupuolen yhdysvaikutusta analysoitiin Pearsonin korrelaatiokertoimella sekä Khiin neliö –testillä ja ristiintaulukoinnilla.
Tutkimus osoitti, että yliaktiivisuusoireet olivat käytösoireita yleisempiä alakoulun aikana. Sekä yliaktiivisuus- että käytösoireet olivat pääsääntöisesti yleisempiä pojilla kuin tytöillä. Yliaktiivisuus- ja käytösoireet olivat pysyviä ensimmäiseltä kolmannelle luokalle, mutta vähenivät kolmannelta kuudennelle luokalle. Muutokset yliaktiivisuus- ja käytösoireissa ensimmäiseltä kolmannelle ja kolmannelta kuudennelle luokalle olivat samanlaisia tytöillä ja pojilla. Yliaktiivisuus- ja käytösoireet päällekkäistyivät noin 6 %:lla lapsista, ja päällekkäistyminen oli yleisempää pojilla. Tämän pitkittäistutkimuksen avulla saatiin uutta tietoa suomalaislasten yliaktiivisuus- ja käytösoireiden ilmenemisestä, sukupuolieroista ja päällekkäistymisestä alakoulun aikana. Tutkimus lisää luokanopettajien valmiuksia työskennellä yliaktiivisuus- ja käytösoireisten lasten kanssa sekä auttaa koulua hahmottamaan oppilaiden tuen tarvetta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29787]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
Halinen, Paula; Kuusela, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sekä sen määrä ja pysyvyys yläkoulun 7. ja 9. luokan välillä nuorten tunneoireita, käytösoireita ja yliaktiivisuutta 9. luokalla ... -
Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
Mattila, Rosanna; Miettinen, Katri (2021)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko ulkoisten käytösoireiden kehityksellä 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteyttä toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvittää, ... -
Associations of inattention, hyperactivity, and sex with behavioral–emotional symptoms among children with mathematical disability
Aro, Tuija; Eklund, Kenneth; Hynd, George; Ahonen, Timo (Elsevier, 2024)Objective We studied the association between inattention and hyperactivity symptoms and other behavioral–emotional symptoms among children with mathematical disability after controlling for severity of the mathematical ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Koponen, Auli (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ... -
Lasten huolet siirtymissä esiopetuksesta alakouluun ja alakoulusta yläkouluun
Juvonen, Anni (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulusiirtymiin liittyviä huolia esiopetusikäisillä ja kuudesluokkalaisilla lapsilla on siirtymissä esiopetuksesta alakouluun ja alakoulusta yläkouluun. Tutkimuksessa ...