Yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutos, päällekkäistyminen ja sukupuolierot alakoulun aikana
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tutkittiin lasten yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutosta, päällekkäistymistä ja sukupuolieroja 1., 3. ja 6. luokalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Alkuportaat-seurantatutkimusta vuosina 2008, 2010 ja 2013. Tutkimukseen osallistui 564 lasta (316 poikaa, 248 tyttöä). Yliaktiivisuus- ja käytösoireita kartoitettiin opettajien täyttämillä Vahvuudet ja vaikeudet –kyselylomakkeilla (The Strengths and Difficulties Questionnaire).
Yliaktiivisuusoireiden muutosta ja sukupuolen yhteyttä tutkittiin toistomittausten varianssianalyysilla. Käytösoireiden muutosta ja sukupuolen yhteyttä selvitettiin Wilcoxonin ja Mann-Whitneyn testeillä. Yliaktiivisuus- ja käytösoireiden päällekkäistymistä sekä ajan ja sukupuolen yhdysvaikutusta analysoitiin Pearsonin korrelaatiokertoimella sekä Khiin neliö –testillä ja ristiintaulukoinnilla.
Tutkimus osoitti, että yliaktiivisuusoireet olivat käytösoireita yleisempiä alakoulun aikana. Sekä yliaktiivisuus- että käytösoireet olivat pääsääntöisesti yleisempiä pojilla kuin tytöillä. Yliaktiivisuus- ja käytösoireet olivat pysyviä ensimmäiseltä kolmannelle luokalle, mutta vähenivät kolmannelta kuudennelle luokalle. Muutokset yliaktiivisuus- ja käytösoireissa ensimmäiseltä kolmannelle ja kolmannelta kuudennelle luokalle olivat samanlaisia tytöillä ja pojilla. Yliaktiivisuus- ja käytösoireet päällekkäistyivät noin 6 %:lla lapsista, ja päällekkäistyminen oli yleisempää pojilla. Tämän pitkittäistutkimuksen avulla saatiin uutta tietoa suomalaislasten yliaktiivisuus- ja käytösoireiden ilmenemisestä, sukupuolieroista ja päällekkäistymisestä alakoulun aikana. Tutkimus lisää luokanopettajien valmiuksia työskennellä yliaktiivisuus- ja käytösoireisten lasten kanssa sekä auttaa koulua hahmottamaan oppilaiden tuen tarvetta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Associations of inattention, hyperactivity, and sex with behavioral–emotional symptoms among children with mathematical disability
Aro, Tuija; Eklund, Kenneth; Hynd, George; Ahonen, Timo (Elsevier, 2024)Objective We studied the association between inattention and hyperactivity symptoms and other behavioral–emotional symptoms among children with mathematical disability after controlling for severity of the mathematical ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Koponen, Auli (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ... -
Lasten huolet siirtymissä esiopetuksesta alakouluun ja alakoulusta yläkouluun
Juvonen, Anni (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulusiirtymiin liittyviä huolia esiopetusikäisillä ja kuudesluokkalaisilla lapsilla on siirtymissä esiopetuksesta alakouluun ja alakoulusta yläkouluun. Tutkimuksessa ... -
Äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteys lukutaitoon alakoulun aikana
Tuominen, Roosa (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteyttä oppilaiden lukutaidon tasoon. Tavoitteena oli selvittää, millaista on oppilaiden kiinnostus äidinkieltä kohtaan verrattuna kiinnostukseen ... -
Vanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana
Penttinen, Viola (2016)Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.