University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta

Thumbnail
View/Open
759.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koponen, Auli
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja oppilaiden käyttäytymisen pulmiin. Lisäksi olin kiinnostunut selvittämään, kuinka opettajat kokevat kolmiportaisen tuen mallin toimivan oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tukena, myös opettajan työn näkökulmasta. Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä puolistrukturoidulla lomakekyselyllä ja se koostuu 14 alakoulun opettajan vastauksesta. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen olevan sääntöjä rikkovaa toimintaa, kuten asiaankuulumatonta puhumista, aggressiivista käyttäytymistä ja häiriköintiä. Kolmiportaisen tuen malli ei opettajien näkemyksien mukaan tue oppilasta käyttäytymisen pulmissa sen tarkoittamalla tavalla. Kolmiportainen tuki nähdään työläänä ja opettajat kokevat sen olevan hyödyksi enemmänkin oppilaiden oppimisen ongelmissa. Opettajien mukaan oppilaiden yksilökohtaiset tuen suunnitelmat jäävät kolmiportaisessa tuessa liian usein suunnitelmatasolle. Oppilaiden käyttäytymisen pulmien ennaltaehkäisyssä, opettajat kokivat tärkeäksi yhteiset pelisäännöt, pienet ryhmäkoot, jatkuvan oppilaiden ohjauksen ja palautteen antamisen, sekä henkilökunnan ja vanhempien välisen yhteistyön. Haastavia käyttäytymisen tilanteita purkaessa, opettajat toimivat puuttumalla tilanteisiin välittömästi, puhuttelemalla oppilasta ja ohjaamalla oppilasta oikeellisuuteen. Tilanteesta riippuen, myös oppilaan poistaminen luokasta henkilökunnan avustuksella oli keino purkaa tilanne. ...
Keywords
ei-toivottu käyttäytyminen kolmiportainen tuki fenomenologinen tutkimus ei-toivotun käyttäytymisen ennaltaehkäisy inkluusio Fenomenologinen tutkimus kouluviihtyvyys työrauha luokkatyöskentely poikkeava käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt ennaltaehkäisy alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708103456

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi 

    Känsäkangas, Maria (2004)
  • "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle 

    Härkönen, Hanna; Ollikainen, Viivi (2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ...
  • Ei-toivotusta toivottuun : käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa 

    Oinas, Akseli (2022)
    Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on ...
  • "Ihana opettaja" : kokemuksia liikuntatuntien ilmapiiristä, liikuntatunneilla viihtymisestä ja liikunnanopettajasta seitsemän vuoden takaa 

    Laine, Satu-Maija (2008)
  • "Nyt huomio tännepäin!" : opettajien puuttuminen oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen alkuopetuksen tehtävänantotilanteissa 

    Karhunen, Mervi (2010)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre