Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä
oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana
oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja oppilaiden
käyttäytymisen pulmiin. Lisäksi olin kiinnostunut selvittämään, kuinka
opettajat kokevat kolmiportaisen tuen mallin toimivan oppilaiden oppimisen ja
koulunkäynnin tukena, myös opettajan työn näkökulmasta.
Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä puolistrukturoidulla
lomakekyselyllä ja se koostuu 14 alakoulun opettajan vastauksesta.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaiden
ei-toivotun käyttäytymisen olevan sääntöjä rikkovaa toimintaa, kuten
asiaankuulumatonta puhumista, aggressiivista käyttäytymistä ja häiriköintiä.
Kolmiportaisen tuen malli ei opettajien näkemyksien mukaan tue oppilasta
käyttäytymisen pulmissa sen tarkoittamalla tavalla. Kolmiportainen tuki
nähdään työläänä ja opettajat kokevat sen olevan hyödyksi enemmänkin
oppilaiden oppimisen ongelmissa. Opettajien mukaan oppilaiden
yksilökohtaiset tuen suunnitelmat jäävät kolmiportaisessa tuessa liian usein
suunnitelmatasolle.
Oppilaiden käyttäytymisen pulmien ennaltaehkäisyssä, opettajat kokivat
tärkeäksi yhteiset pelisäännöt, pienet ryhmäkoot, jatkuvan oppilaiden
ohjauksen ja palautteen antamisen, sekä henkilökunnan ja vanhempien välisen
yhteistyön. Haastavia käyttäytymisen tilanteita purkaessa, opettajat toimivat
puuttumalla tilanteisiin välittömästi, puhuttelemalla oppilasta ja ohjaamalla
oppilasta oikeellisuuteen. Tilanteesta riippuen, myös oppilaan poistaminen
luokasta henkilökunnan avustuksella oli keino purkaa tilanne.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
Kotola, Reetta; Nieminen , Amanda (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat ... -
Positiivisen käyttäytymisen tukemisen keinojen opettaminen suomalaisessa opettajankoulutuksessa
Närhi, Vesa; Huhdanpää, Neea; Savolainen, Pirjo; Savolainen, Hannu (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Käyttäytymisen ongelmat haittaavat sekä opettajien työssä viihtymistä että oppilaiden keskittymistä opetukseen. Käyttäytymisen tukeminen ja opettaminen ovat keskeinen osa opettajan työtä ja peruskouluopetukselle asetettuja ... -
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.