Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä
oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana
oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja oppilaiden
käyttäytymisen pulmiin. Lisäksi olin kiinnostunut selvittämään, kuinka
opettajat kokevat kolmiportaisen tuen mallin toimivan oppilaiden oppimisen ja
koulunkäynnin tukena, myös opettajan työn näkökulmasta.
Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä puolistrukturoidulla
lomakekyselyllä ja se koostuu 14 alakoulun opettajan vastauksesta.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaiden
ei-toivotun käyttäytymisen olevan sääntöjä rikkovaa toimintaa, kuten
asiaankuulumatonta puhumista, aggressiivista käyttäytymistä ja häiriköintiä.
Kolmiportaisen tuen malli ei opettajien näkemyksien mukaan tue oppilasta
käyttäytymisen pulmissa sen tarkoittamalla tavalla. Kolmiportainen tuki
nähdään työläänä ja opettajat kokevat sen olevan hyödyksi enemmänkin
oppilaiden oppimisen ongelmissa. Opettajien mukaan oppilaiden
yksilökohtaiset tuen suunnitelmat jäävät kolmiportaisessa tuessa liian usein
suunnitelmatasolle.
Oppilaiden käyttäytymisen pulmien ennaltaehkäisyssä, opettajat kokivat
tärkeäksi yhteiset pelisäännöt, pienet ryhmäkoot, jatkuvan oppilaiden
ohjauksen ja palautteen antamisen, sekä henkilökunnan ja vanhempien välisen
yhteistyön. Haastavia käyttäytymisen tilanteita purkaessa, opettajat toimivat
puuttumalla tilanteisiin välittömästi, puhuttelemalla oppilasta ja ohjaamalla
oppilasta oikeellisuuteen. Tilanteesta riippuen, myös oppilaan poistaminen
luokasta henkilökunnan avustuksella oli keino purkaa tilanne.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
"Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
Härkönen, Hanna; Ollikainen, Viivi (2017)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ... -
Ei-toivotusta toivottuun : käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa
Oinas, Akseli (2022)Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on ...