Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä
oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana
oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja oppilaiden
käyttäytymisen pulmiin. Lisäksi olin kiinnostunut selvittämään, kuinka
opettajat kokevat kolmiportaisen tuen mallin toimivan oppilaiden oppimisen ja
koulunkäynnin tukena, myös opettajan työn näkökulmasta.
Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä puolistrukturoidulla
lomakekyselyllä ja se koostuu 14 alakoulun opettajan vastauksesta.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat oppilaiden
ei-toivotun käyttäytymisen olevan sääntöjä rikkovaa toimintaa, kuten
asiaankuulumatonta puhumista, aggressiivista käyttäytymistä ja häiriköintiä.
Kolmiportaisen tuen malli ei opettajien näkemyksien mukaan tue oppilasta
käyttäytymisen pulmissa sen tarkoittamalla tavalla. Kolmiportainen tuki
nähdään työläänä ja opettajat kokevat sen olevan hyödyksi enemmänkin
oppilaiden oppimisen ongelmissa. Opettajien mukaan oppilaiden
yksilökohtaiset tuen suunnitelmat jäävät kolmiportaisessa tuessa liian usein
suunnitelmatasolle.
Oppilaiden käyttäytymisen pulmien ennaltaehkäisyssä, opettajat kokivat
tärkeäksi yhteiset pelisäännöt, pienet ryhmäkoot, jatkuvan oppilaiden
ohjauksen ja palautteen antamisen, sekä henkilökunnan ja vanhempien välisen
yhteistyön. Haastavia käyttäytymisen tilanteita purkaessa, opettajat toimivat
puuttumalla tilanteisiin välittömästi, puhuttelemalla oppilasta ja ohjaamalla
oppilasta oikeellisuuteen. Tilanteesta riippuen, myös oppilaan poistaminen
luokasta henkilökunnan avustuksella oli keino purkaa tilanne.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
Kotola, Reetta; Nieminen , Amanda (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ... -
Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Penttilä, Miikka (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.