Äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteys lukutaitoon alakoulun aikana

Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteyttä oppilaiden lukutaidon tasoon. Tavoitteena oli selvittää, millaista on oppilaiden kiinnostus äidinkieltä kohtaan verrattuna kiinnostukseen liikuntaa ja muita oppiaineita kohtaan, missä määrin kiinnostus äidinkielestä oppiaineena eroaa heikkojen ja muiden lukijoiden välillä ja onko sukupuolten välillä eroja. Lisäksi tutkittiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen tehtävien arvostamista kohtaan. Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja ryhmätesteillä luokilta 1–4 ja 6. luokalta. Jaottelu kahteen lukutaitoryhmään perustui lukutaidon tasoon toisella luokalla. Analyysit toteutettiin käyttäen SPSS– ohjelmaa Tulokset osoittivat, että koko alakoulun ajan äidinkielen oppiainekohtainen kiinnostus oli heikompaa kuin kiinnostus liikuntaa tai muita oppiaineita kohtaan. Lähes koko alakoulun ajan heikoilla lukijoilla oli heikompi kiinnostus äidinkieleen kuin muilla oppilailla ja pojilla heikompi kiinnostus kuin tytöillä. Sukupuolen ja lukutaidon suhteen oli havaittavissa yhdysvaikutus äidinkielen oppiainekohtaiseen kiinnostuksessa luokilla 2 ja 4, siten että erityisesti tytöt, jotka olivat heikkoja lukijoita, arvioivat kiinnostuksen korkeammalle. Lisäksi havaittiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen olevan yhteydessä lukemisen ja kirjoittamisen tehtävien arvostukseen. Opettajien tulisi kiinnittää erityistä huomiota äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen edistämiseen ja sen myötä vahvistaa sitoutumista äidinkielen opiskeluun.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511253831Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share