Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVaris, Eveliina
dc.date.accessioned2020-05-19T13:01:22Z
dc.date.available2020-05-19T13:01:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69089
dc.description.abstractTämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa lapsi saapuu vanhemman kanssa päiväkotiin. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa tutkimushanketta Lasten siirtymät varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on jatkunut vuodesta 2019 hankkeessa Trace in ECEC- Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä -hankkeessa (Suomen Akatemia 2019-2023). Tutkimusaineistona ovat videot, jotka on kuvattu lapsen ensimmäisenä päivänä varhaiskasvatuksessa, viikon jälkeen, kahden viikon jälkeen ja kuukauden jälkeen aloituksesta. Näistä videoista on valikoitunut tarkasteltavaksi ne tilanteet, joissa lapsi saapuu päiväkotiin. Tutkimuksen aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä. Lapsen toimijuus rakentui Pajun (2013) mukaisesti sidoksellisena päiväkodin eri elementteihin. Lapsen toimijuus rakentui suhteessa sosiaaliseen vuorovaikutukseen, materiaan ja fyysiseen ympäristöön, sekä suhteessa kehollisuuteen ja liikkeeseen. Saapuessaan päiväkotiin lapsi oli vuorovaikutuksessa vanhempiensa sekä kasvattajan kanssa ja lapsen toimijuus rakentui näiden vuorovaikutustilanteiden kautta sekä aikuisten tekemien tulkintojen kautta. Sosiaalinen vuorovaikutus oli sidoksissa vahvasti materiaan ja ympäristöön sekä lapsen liikkeeseen, joiden kautta toimijuus rakentui tilanteellisena.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersiirtymät varhaiskasvatuksessa
dc.subject.otheralle kolmivuotiaat
dc.titleLapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005193343
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot