Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorLuotomaa, Miikka
dc.date.accessioned2020-05-18T11:52:04Z
dc.date.available2020-05-18T11:52:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69021
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työuran alkuvaihetta eli induktiovaihetta. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli saada selville induktiovaihetta tukevia ja haittaavia seikkoja. Pyrkimyksenä oli saada selville tekijöitä, jotka tukevat opettajaa induktiovaiheen aikana sekä tekijöitä, jotka ovat induktiovaiheen kannalta haitallisia. Tutkimus toteutettiin otteeltaan laadullisena. Aineistona toimi opetusalan ammattijärjestö OAJ:n toimittamasta ja julkaisemasta. Opettaja-lehdestä kerätyt induktiovaihetta käsittelevät artikkelit vuosilta 2013-2019. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tulokset osoittivat, että opettajia tukee induktiovaiheessaan opettajankoulutuksessa alkanut ja opettajan työssä toimimisen aikana tapahtuva ammatillinen kehitys ja siihen liittyvistä positiivisista kokemuksistaan saama into työntekoon. Induktiovaiheen opettajaa tuki myös työnantajan, työyhteisön ja kollegoiden tarjoama tuki sen ollessa laadukasta ja suunnitelmallista. Haitalliseksi induktiovaiheen toteutumisessa havaittiin riittämätön tuki työnantajalta, työyhteisöltä ja kollegoilta. Opettajien induktiovaihetta hankaloitti myös opettajien kokema epävarmuus ja keskeneräisyys opettajana. Lisäksi havaittiin, että opettajat kokivat induktiovaiheen aikana työnkuvansa usein hyvin raskaaksi ja kuormittavaksi, mikä lisäsi stressin ja väsymyksen määrää ja hankaloitti työssä suoriutumista. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa, miten opettajankoulutus, työnantajat ja koulut voivat tukea paremmin uransa alkuvaiheessa olevaa opettajaa. Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaisten opettajien työnkuva näyttäytyy raskaana ja kuormittavana, etenkin induktiovaiheen aikana. Opettajien induktiovaiheelle tulisi kehittää laadukas valtakunnallinen tuen malli, joka auttaisi uusia opettajia jaksamaan työssään ja pysymään alalla.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherinduktiovaihe
dc.titleOpettajien tukeminen induktiovaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005183275
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysolapsilähtöisyys
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysotyöura
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot