dc.contributor.advisor | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Luotomaa, Miikka | |
dc.date.accessioned | 2020-05-18T11:52:04Z | |
dc.date.available | 2020-05-18T11:52:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69021 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työuran alkuvaihetta
eli induktiovaihetta. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli saada selville induktiovaihetta tukevia ja haittaavia seikkoja. Pyrkimyksenä oli saada selville tekijöitä, jotka tukevat opettajaa induktiovaiheen aikana sekä tekijöitä, jotka ovat induktiovaiheen kannalta haitallisia. Tutkimus toteutettiin otteeltaan laadullisena. Aineistona toimi opetusalan ammattijärjestö OAJ:n toimittamasta ja julkaisemasta. Opettaja-lehdestä kerätyt induktiovaihetta käsittelevät artikkelit vuosilta 2013-2019. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tulokset osoittivat, että opettajia tukee induktiovaiheessaan opettajankoulutuksessa alkanut ja opettajan työssä toimimisen aikana tapahtuva ammatillinen kehitys ja siihen liittyvistä positiivisista kokemuksistaan saama into työntekoon. Induktiovaiheen opettajaa tuki myös työnantajan, työyhteisön ja kollegoiden tarjoama tuki sen ollessa laadukasta ja suunnitelmallista. Haitalliseksi induktiovaiheen toteutumisessa havaittiin riittämätön tuki työnantajalta, työyhteisöltä ja kollegoilta. Opettajien induktiovaihetta hankaloitti myös opettajien kokema epävarmuus
ja keskeneräisyys opettajana. Lisäksi havaittiin, että opettajat kokivat
induktiovaiheen aikana työnkuvansa usein hyvin raskaaksi ja kuormittavaksi,
mikä lisäsi stressin ja väsymyksen määrää ja hankaloitti työssä suoriutumista.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa, miten opettajankoulutus, työnantajat ja koulut voivat tukea paremmin uransa alkuvaiheessa olevaa opettajaa. Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaisten opettajien työnkuva näyttäytyy raskaana ja kuormittavana, etenkin induktiovaiheen aikana. Opettajien induktiovaiheelle tulisi kehittää laadukas valtakunnallinen tuen malli, joka auttaisi uusia opettajia jaksamaan työssään ja pysymään alalla. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | induktiovaihe | |
dc.title | Opettajien tukeminen induktiovaiheessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005183275 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | lapsilähtöisyys | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | työura | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |