Show simple item record

dc.contributor.authorLehto, Martti
dc.contributor.authorNeittaanmäki, Pekka
dc.date.accessioned2020-05-12T06:07:33Z
dc.date.available2020-05-12T06:07:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka (2020). Suomen tekoälytuettu digitaalinen SOTE- ja koulujärjestelmä 2025. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 84/2020. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
dc.identifier.isbn978-951-39-8173-0
dc.identifier.otherCONVID_35413347
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68925
dc.description.abstractKoulut ovat siirtyneet etäopetukseen lähikuukausien ajaksi sekä Suomessa että ympäri maailmaa. UNESCO:n seurannan mukaan perusasteen, toisen asteen ja korkea-asteen koulutus on 23.4. päivitetyn tiedon mukaan pysäytetty joko kokonaan tai osittain 191 maassa. COVID-19 virus vaikeuttaa yli 1,6 miljardin nuoren opiskelua. Jo ennen virusepidemiaa 260 miljoonaa lasta globaalisti oli ilman koulutusta. Kriisin odotetaan syventävän globaalia oppimiskriisiä. Kiinnostus Suomen digitaalisia koulutusratkaisuja kohtaan on globaali. Meneillään olevasta etäopetusperiodista pitää kerätä hyvät ja huonot kokemukset. Niiden pohjalta Suomen tulee rakentaa kaikkia koulutusasteita koskeva kansallinen digitaalinen koulutus- ja oppimisjärjestelmä. Kansallinen maailmalaajuisesti kehityksen kärkeä edustava digitalisoitu sosiaali- ja terveystietojärjestelmä Kanta tietoarkistoineen on hyvä esimerkki myös kansalliselle koulutusalan ratkaisulle. Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) sekä Opetushallituksen (OPH) johdolla voitaisiin digitaalinen koulutus- ja oppimisjärjestelmä rakentaa samaan tapaan kuten STM on rakentanut kansallisen SOTE-järjestelmän Kanta terveystietokantoineen. Kansallisen järjestelmän keskeisenä ytimenä olisi Kanta-järjestelmää vastaava oppilastietojärjestelmä ja digitaalinen sisältöalusta oppimateriaalikeskuksineen, jossa perinteisten sisällön tuottajien ja kirjakustantajien lisäksi yliopistoilla, oppimisratkaisuja tarjoavilla yrityksillä, Ylellä ja lehtikustantamoilla voisi olla keskeinen rooli. Kirjakulut peruskoulussa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa ovat vajaa 200 miljoonaa euroa vuodessa. Tästä sisällöntuottajien osuus on alle 20 %. Keskitetyssä oppimateriaalituotannossa sisällön tuottamiseen tulee panostaa enemmän, koska perinteiset kirjojen kustannus-, painamis- ja jakelukulut jäisivät pois. Mediatalojen mukaantulo osaksi toisi tiedon reaaliaikaisuuden osaksi koululaitosta. Kirjakulut ovat 10 vuodessa noin 2 miljardia euroa. Digitaalisen järjestelmän rakentamiskuluissa tulee huomioida merkittävä säästö, joka saadaan kirjakuluissa (vähintään 1 miljardi euroa 10 vuodessa) ja lisäksi tehostunut koulutustoiminta. [Jatkuu julkaisussa]fi
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesInformaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja
dc.rightsIn Copyright
dc.titleSuomen tekoälytuettu digitaalinen SOTE- ja koulujärjestelmä 2025
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-8173-0
dc.contributor.laitosInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Information Technologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2323-4997
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Martti Lehto, Pekka Neittaanmäki ja Jyväskylän yliopisto
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysooppimisalustat
dc.subject.ysoverkko-oppiminen
dc.subject.ysokoulutusjärjestelmät
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2616
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26951
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13627
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p248
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright