Suomen tekoälytuettu digitaalinen SOTE- ja koulujärjestelmä 2025
Lehto, M., & Neittaanmäki, P. (2020). Suomen tekoälytuettu digitaalinen SOTE- ja koulujärjestelmä 2025. University of Jyväskylä. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 84/2020. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8173-0
Julkaistu sarjassa
Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja / Jyväskylän yliopistoPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© 2020 Martti Lehto, Pekka Neittaanmäki ja Jyväskylän yliopisto
Koulut ovat siirtyneet etäopetukseen lähikuukausien ajaksi sekä Suomessa että ympäri maailmaa. UNESCO:n seurannan mukaan perusasteen, toisen asteen ja korkea-asteen koulutus on 23.4. päivitetyn tiedon mukaan pysäytetty joko kokonaan tai osittain 191 maassa. COVID-19 virus vaikeuttaa yli 1,6 miljardin nuoren opiskelua. Jo ennen virusepidemiaa 260 miljoonaa lasta globaalisti oli ilman koulutusta. Kriisin odotetaan syventävän globaalia oppimiskriisiä.
Kiinnostus Suomen digitaalisia koulutusratkaisuja kohtaan on globaali. Meneillään olevasta etäopetusperiodista pitää kerätä hyvät ja huonot kokemukset. Niiden pohjalta Suomen tulee rakentaa kaikkia koulutusasteita koskeva kansallinen digitaalinen koulutus- ja oppimisjärjestelmä. Kansallinen maailmalaajuisesti kehityksen kärkeä edustava digitalisoitu sosiaali- ja terveystietojärjestelmä Kanta tietoarkistoineen on hyvä esimerkki myös kansalliselle koulutusalan ratkaisulle.
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) sekä Opetushallituksen (OPH) johdolla voitaisiin digitaalinen koulutus- ja oppimisjärjestelmä rakentaa samaan tapaan kuten STM on rakentanut kansallisen SOTE-järjestelmän Kanta terveystietokantoineen. Kansallisen järjestelmän keskeisenä ytimenä olisi Kanta-järjestelmää vastaava oppilastietojärjestelmä ja digitaalinen sisältöalusta oppimateriaalikeskuksineen, jossa perinteisten sisällön tuottajien ja kirjakustantajien lisäksi yliopistoilla, oppimisratkaisuja tarjoavilla yrityksillä, Ylellä ja lehtikustantamoilla voisi olla keskeinen rooli.
Kirjakulut peruskoulussa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa ovat vajaa 200 miljoonaa euroa vuodessa. Tästä sisällöntuottajien osuus on alle 20 %. Keskitetyssä oppimateriaalituotannossa sisällön tuottamiseen tulee panostaa enemmän, koska perinteiset kirjojen kustannus-, painamis- ja jakelukulut jäisivät pois. Mediatalojen mukaantulo osaksi toisi tiedon reaaliaikaisuuden osaksi koululaitosta. Kirjakulut ovat 10 vuodessa noin 2 miljardia euroa. Digitaalisen järjestelmän rakentamiskuluissa tulee huomioida merkittävä säästö, joka saadaan kirjakuluissa (vähintään 1 miljardi euroa 10 vuodessa) ja lisäksi tehostunut koulutustoiminta. [Jatkuu julkaisussa]
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-8173-0ISSN Hae Julkaisufoorumista
2323-5004Asiasanat
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8173-0Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35413347
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Collaborative screen capture video based learning in information systems science
Makkonen, Pekka (University of Jyväskylä, 2014) -
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania
Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022) -
Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen
Kaski, Joonas (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.