University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Pelillistäminen ohjelmistotuotannossa

Thumbnail
View/Open
102.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Isoaho, Aaron
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin pelillistämistä ohjelmistotuotannon näkökulmasta. Tutkielmassa analysoidaan pelillistämisen käsitettä ja syntetisoidaan määritelmiä. Pelillistämistä tarkastellaan ohjelmistotuotannossa, ja tämän tarkastelun yhteydessä esitetään esimerkkeinä ohjelmistotuotannon itsensä pelillistämiseen soveltuva viitekehys (García ym. 2017) sekä ohjelmiston pelillistämiseen soveltuva metodi (Morschheuser ym. 2018). Näiden jälkeen tutkielmassa tarkastellaan pelillistämisen hyötyjä, haittoja sekä kritiikkiä niin yleisellä tasolla kuin ohjelmistotuotannon kontekstissa.
 
The subject of this study is gamification in the context of software engineering. The concept of gamification is analysed and synthesised in this study. Gamification is also viewed from the perspective of software engineering and a framework used for gamifying software engineering (García ym. 2017) and a method for gamifying a software (Morschheuser ym. 2018) is used as examples. After these examples, the study takes a look at benefits, disadvantages and criticism of gamification on a general level and in the context of software engineering.
 
Keywords
pelisuunnittelu pelit pelillistäminen ohjelmistotuotanto
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005073100

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Joukkoistaminen ohjelmistotuotannossa 

    Simula, Leevi (2019)
    Kovaa vauhtia digitalisoituva yhteiskunta kasvattaa ohjelmistojen tarvetta aina infrastruktuurijärjestelmistä yritysten ja organisaatioiden tietojärjestelmiin. Yksi keino tuottaa ohjelmistoja tehokkaammin on joukkoistaminen, ...
  • Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta 

    Uusi-Kartano, Kosti (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ...
  • The experienced effects of non-educational digital games on English language learning motivation 

    Juvonen, Veera (2019)
    Pelien vaikutus kielten opettamisessa ja oppimisessa on kasvanut tutkimuskohteena nopeasti viime vuosina. Viihteellisen luonteensa vuoksi pelaaminen on kuitenkin usein leimattu oppimista haittaavana tekijänä, mutta pelien ...
  • Influence of users' cultural values on their perception of gamification elements 

    Inegbedion, Usunobun (2019)
    This master’s thesis aims at studying how information system users from different cultural backgrounds perceive different gamification elements when they are deployed in information systems. An increasing amount of these ...
  • Kieltenopiskelupelien suunnittelu 

    Kemppainen, Noora (2021)
    Kirjallisuuskartoituksen aiheena on kieltenopiskelupelien suunnittelu. Tavoitteena on koota yhteen kieltenopiskelupelien suunnittelussa huomioitavia asioita ja selvittää, ovatko jotkin pelisuunnitteluelementit muita parempia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre