"Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Etelä- Suomen alueella. Tutkimukseen osallistui neljä alakoulun opettajaa, joilla kullakin oli työkokemusta vähintään yhden koulutusuudistuksen ajanjaksolta. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysina näiden neljän haastattelun aineistosta. Tutkimuksessa selvisi, että tutkimukseen liittyvät koulutuspoliittiset muutokset vaikuttivat opettajien ammatillisuuteen usealla eri tavalla. Monien uudistusten nopea aikataulu heikensi opettajien sitoutumista uudistuksiin. Uudistuksilla oli vaikutusta myös opettajien kokemiin voimavaroihin. Tällaisina asioina opettajat mainitsivat muun muassa työn määrän, kompetenssin ja vastuun. Työn määrän koettiin kasvaneen erityisesti siksi, että lähikouluperiaatteen myötä paljon tukea tarvitsevien lasten määrä on kasvanut yleisopetuksen ryhmissä. Tähän kysymykseen tukea tarvitsevien lasten määrän kasvusta liittyi opettajien kokemus kompetenssin vaikutuksesta omiin voimavaroihin. Vastuu puolestaan liittyi pitkälti pedagogisiin asiakirjoihin ja erityisopetuslakiuudistukseen. Tässä merkille pantavaa oli tutkimuksessa tehty huomio vastuun luomasta uudesta stressitekijästä opettajan työhön. Tutkimuksen perusteella edellä mainitut kokemukset ovat vaikuttaneet opettajien urasuunniteluun siten, että osa haastatelluista opettajista oli vakavasti harkinnut alan vaihtoa tai jopa vaihtanut alaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä
Puisto, Noora (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden ... -
Muutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
Räsänen-Ala-Aho, Marja-Leena (2016)Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ... -
Luokanopettajien kenttäkokemus ja opettajuuden ideaalit eivät kohtaa
Fornaciari, Aleksi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021) -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ...