dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Saloniemi, Mervi | |
dc.date.accessioned | 2020-04-28T11:35:38Z | |
dc.date.available | 2020-04-28T11:35:38Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68759 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Etelä- Suomen alueella. Tutkimukseen osallistui neljä alakoulun opettajaa, joilla kullakin oli työkokemusta vähintään yhden koulutusuudistuksen ajanjaksolta. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysina näiden neljän haastattelun aineistosta. Tutkimuksessa selvisi, että tutkimukseen liittyvät koulutuspoliittiset muutokset vaikuttivat opettajien ammatillisuuteen usealla eri tavalla. Monien uudistusten nopea aikataulu heikensi opettajien sitoutumista uudistuksiin. Uudistuksilla oli vaikutusta myös opettajien kokemiin voimavaroihin. Tällaisina asioina opettajat mainitsivat muun muassa työn määrän, kompetenssin ja vastuun. Työn määrän koettiin kasvaneen erityisesti siksi, että lähikouluperiaatteen myötä paljon tukea tarvitsevien lasten määrä on kasvanut yleisopetuksen ryhmissä. Tähän kysymykseen tukea tarvitsevien lasten määrän kasvusta liittyi opettajien kokemus kompetenssin vaikutuksesta omiin voimavaroihin. Vastuu puolestaan liittyi pitkälti pedagogisiin asiakirjoihin ja erityisopetuslakiuudistukseen. Tässä merkille pantavaa oli tutkimuksessa tehty huomio vastuun luomasta uudesta stressitekijästä opettajan työhön. Tutkimuksen perusteella edellä mainitut kokemukset ovat vaikuttaneet opettajien urasuunniteluun siten, että osa haastatelluista opettajista oli vakavasti harkinnut alan vaihtoa tai jopa vaihtanut alaa. | fi |
dc.format.extent | 88 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppivelvollisuuskoulutusuudistus | |
dc.title | "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004282962 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ammattietiikka | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | erityisluokat | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | koulunuudistus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |