Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOksanen, Elina
dc.contributor.authorJaakkola, Silja
dc.date.accessioned2020-04-28T11:08:01Z
dc.date.available2020-04-28T11:08:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68747
dc.description.abstractTutkimuksessa perehdytään toiminnallisen oppimisen ilmiöön erityisopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erityisopettajien tulkintoja toiminnallisen oppimisen käsitteestä sekä kokemuksia toiminnallisen opetuksen käyttämisestä. Tutkimus on temaattinen analyysi ja tutkimusote on fenomenografinen. Tutkimusaineistona kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkittavat olivat koulutukseltaan erityisopettajia, mutta heidän työtehtävänsä haastattelujen aikaan vaihtelivat luokanopettajasta laaja-alaisiin erityisopettajiin tai erityisluokanopettajiin. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ilmeni, että toiminnallisuuden käsitettä tulkitaan eri tavoin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että tutkittavat käyttävät toiminnallista opetusta työssään ja kokevat sen tukevan oppilaan oppimista erityisopetuksessa. Tutkimuksen mukaan opettajien tulkinnat ja kokemukset toiminnallisesta oppimisesta vaihtelivat työkokemuksen mukaan. Johtopäätöksinä todettiin, että toiminnallisen oppimisen käsite voidaan ymmärtää eri tavoin: opettajat eivät aina puhu samasta asiasta keskustellessaan toiminnallisuudesta. Opettajat kuitenkin kokivat toiminnallisen opetuksen käyttämisen tärkeänä erityisopetuksessa. Heidän mukaansa toiminnallinen oppiminen sopii hyvin perinteisen oppimisen rinnalle.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertoiminnallinen oppiminen
dc.subject.othertoiminnallinen opetus
dc.title"Monipuolisena oppimismenetelmänä se varmasti palvelee niin erityisoppijaa kuin ihan yleisopetuksen oppijaakin" : erityisopettajien tulkintoja ja kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004282951
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot