dc.contributor.advisor | Oksanen, Elina | |
dc.contributor.author | Jaakkola, Silja | |
dc.date.accessioned | 2020-04-28T11:08:01Z | |
dc.date.available | 2020-04-28T11:08:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68747 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa perehdytään toiminnallisen oppimisen ilmiöön erityisopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erityisopettajien tulkintoja toiminnallisen oppimisen käsitteestä sekä kokemuksia toiminnallisen opetuksen käyttämisestä. Tutkimus on temaattinen analyysi ja tutkimusote on fenomenografinen. Tutkimusaineistona kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkittavat olivat koulutukseltaan erityisopettajia, mutta heidän työtehtävänsä haastattelujen aikaan vaihtelivat luokanopettajasta laaja-alaisiin erityisopettajiin tai erityisluokanopettajiin. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ilmeni, että toiminnallisuuden käsitettä tulkitaan eri tavoin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että tutkittavat käyttävät toiminnallista opetusta työssään ja kokevat sen tukevan oppilaan oppimista erityisopetuksessa. Tutkimuksen mukaan opettajien tulkinnat ja kokemukset toiminnallisesta oppimisesta vaihtelivat työkokemuksen mukaan. Johtopäätöksinä todettiin, että toiminnallisen oppimisen käsite voidaan ymmärtää eri tavoin: opettajat eivät aina puhu samasta asiasta keskustellessaan toiminnallisuudesta. Opettajat kuitenkin kokivat toiminnallisen opetuksen käyttämisen tärkeänä erityisopetuksessa. Heidän mukaansa toiminnallinen oppiminen sopii hyvin perinteisen oppimisen rinnalle. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | toiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.other | toiminnallinen opetus | |
dc.title | "Monipuolisena oppimismenetelmänä se varmasti palvelee niin erityisoppijaa kuin ihan yleisopetuksen oppijaakin" : erityisopettajien tulkintoja ja kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004282951 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |